In dezelfde veiling waren er nog twee records: een Nederlandse schilder Willem van de Velde de Jonge werd onder de hamer verkocht voor 7 miljoen euro, terwijl de spaanse Francisco Goya niet verkocht werd, ook een verrassing.
Het gevecht tussen carnaval en vasten van de Jonge Brueghel is een interpretatie van een schilderij van zijn vader. Dit deed de zoon wel eens meer. Dit was eigenlijk een leerschool voor de oudste zoon van Pieter Brueghel de oude die stierf wanneer de Jonge nog maar 5 jaar oud was. Hij nam de artistieke erfenis van zijn vader au serieus en leerde de knepen van het vak door hem te kopiëren en te interpreteren. Hierdoor werd hijzelf niet alleen beroemd van, ook bracht hij de werken van zijn vader meer onder de aandacht. De eeuwige vraag, die nog steeds in elk Vlaams huishouden wordt gesteld: "Wat zullen we morgen eten?" wordt in het schilderij Carnaval en Vasten tot in de details uitgetekend. Het is een gevecht tussen de vrome hongerlijders en de liederlijke feestvierders. Carnaval en vasten ligt dan ook zeer dicht bij elkaar. Het ene stopt als het andere begint, maar meestal hebben de mensen er last mee om iets plezierigs te beëindigen.
![]() |
In Salland werd de rommelpot gebruikt op de avond voor aswoensdag |
De kopij van de zoon is geen blind afkijkwerk, er zijn dingen die op het schilderij van PB de oude in Wenen niet voorkomen of niet meer te zien zijn en bij PB de jonge wel. Dingen die in die tijd bij de vasten hoorden, zij spoorden de kerkgangers aan om extra aalmoezen te geven: zieke kinderen voor de kerk, een lijk van de vader bij vrouw en kind, oude stervende vandagen...allemaal dingen die nu nog in de vasten aan bod komen. Toch werden ze op het werk van Pieter Brueghel de oude overschilderd terwijl ze wel overleefden op het werk van de jonge.
verdere uittekening van elk detail vind je op deze site
Geen opmerkingen:
Een reactie posten