zaterdag 12 maart 2011

Veiligheid binnenvaart

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen is 1 maart begonnen met een pilot voor de invoering van AIS voor de binnenvaart in het volledige havengebied. ‘We zijn sowieso niet zo blij met AIS. Maar als het dan toch wordt ingevoerd, dan wel overal tegelijkertijd in Europa', zegt secretaris Henk van der Velde van Kantoor Binnenvaart. In Oostenrijk is AIS al verplicht, maar ‘dat is een klein stukje', Duitsland lijkt niet zo fanatiek bezig te zijn met AIS, maar geeft al wel aanschafsubsidie aan schippers. Antwerpen wilde AIS afgelopen januari al verplicht stellen, maar stelde dat uit.


De Nederlandse binnenvaart heeft met toenmalig verkeersminister Karla Peijs afgesproken dat AIS voorlopig niet verplicht wordt gesteld. Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat de Centrale Rijnvaart Commissie pas in 2013 met een verplichting zal komen voor ‘inland AIS'. De dienst scheepvaartmanagement van het Havenbedrijf Antwerpen zal de sector over de pilot AIS informeren tijdens het binnenvaartoverleg op 8 april. Kantoor Binnenvaart gaat druk uit oefenen om de invoering toch nog minstens een jaar uit te stellen. (TH)

AIS staat voor Automatic Identification System (automatisch Identificatie systeem). De transponder is een kastje aan boord, uitgerust met een GPS en een VHF installatie. AIS wordt in de zeevaart al toegepast. Sinds 2004 zijn alle internationale zeeschepen groter dan 300 BRT verplicht een maritieme class A AIS te voeren.
Door de verdere ontwikkeling van de maritieme transponder naar de inland AIS transponders is rekening gehouden met specifieke binnenvaartonderwerpen. Met de uitrusting van inland AIS aan boord kan de  binnenvaart zelf een beter zicht krijgen op de overige vaart op vaarwegknooppunten, waardoor de veiligheid en vlotheid verder zal verbeteren. Op veel plaatsen op vaarwegen en vooral in zeehavens varen zowel binnenschepen als zeeschepen.

De veiligheid van dergelijke drukke knooppunten kan sterk verbeteren als op de verkeersposten ter allen tijde de identiteit en de positie van de aanwezige binnenschepen zichtbaar is en ook aan boord van de schepen zelf. Ontmoetingen en oploopmanoeuvres kunnen dankzij AIS beter en eerder worden gecoördineerd,als de AIS aan boord is verbonden met een elektronische kaart. Dat kan alleen als alle binnenschepen zijn voorzien van een goed werkende AIS-transponder. Er zijn ook nog andere voordelen. Zo kan de infrastructuur beter worden benut, zodat de groei van het scheepvaartverkeer kan worden opgevangen; bijvoorbeeld door coördinatie van ligplaatsenbeheer in havens of de verbeterde afwikkeling van weg- en scheepvaartverkeer bij beweegbare bruggen en bij sluizen.

meer info over AIS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten