Tabbled is een Vlaams technologisch bedrijf dat juist gestart is. Het is gegroeid uit de VZW met dezelfde naam. Hun focus lag op het de inplantatie van technologie in het onderwijs. Hierdoor hebben ze nu de nodige ervaring en inzicht om zich op de weg van Apple te wagen en een reeks budgettoestellen aan te bieden die niet moeten onderdoen voor de iPad van het populaire merk.
"Bij het zoeken naar een juiste hard- en softwareconfiguratie voor de Tabbled-toestellen kwamen er steevast drie elementen bovendrijven", vertelt algemeen directeur Wouter Bouchez. "Dat waren prijs, gebruiksgemak en een open en flexibel systeem dat gemakkelijk geënt kan worden op de bestaande informatica-infrastructuur van de scholen." In Hong Kong vond hij een betrouwbare tabletfabrikant om mee in zee te gaan.
"We vinden dat alle leerlingen een tablet moeten kunnen kopen, en laten de keuze aan de ouders", zegt Bouchez aan Data News. "Gaan ze voor het goedkope model, of kiezen ze de duurdere versie (vanaf 149 euro)? Het instapmodel is ongeveer 20 euro goedkoper dan de gemiddelde prijs van het verplichte wetenschappelijke rekentoestel in het ASO, en een kleine 400 euro goedkoper dan de iPad3."
De technologie van de iPad is niet meer zo nieuw in het onderwijs. De tabbled-apparatuur wordt reeds in een 40-tal scholen gestest in Vlaanderen. Het bedrijf wil volgend jaar een paar duizenden tablets aan de studenten willen slijten.
Het onderwijs zelf is aan een herorganisatie bezig. De technologie kan niet meer van de schoolbanken geweerd worden. De smartphone, ipod ipad en zeker de laptop zijn normale dingen in elk kinds leven, ze komen alleen nog niet voor in de doorsnee boekentas. Toch een beetje vreemd, als je ziet dat het dagelijks leven doordrongen is van de cybertechnologie. Je kan zelfs geen ijskast of douche nemen of je moet het kunnen programmeren. Het onderwijs kan deze evolutie niet meer negeren.
Dit speelt ook mee in de discussie van het VVKSO, Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs, over de hervorming van het secundaire onderwijs. Leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs moeten naast klassieke talen voor techniek kunnen kiezen. Dat is een van de hervormingen die het katholieke onderwijs voorstelt. 'We willen een brede algemene vorming. Eén van de grootste knelpunten van het huidige secundair onderwijs is dat veel leerlingen te laat of helemaal niet terechtkomen in de studierichting die het best past bij hun mogelijkheden', zegt Chris Smits, secretaris-generaal van het VVKSO.
Naast meer gebruik van technologische ondersteuning wil men ook de verlammende 'hiërarchische perceptie' van studierichtingen wegwerken. 'Enerzijds wordt het aantal studierichtingen gereduceerd en anderzijds maximaal tegemoetgekomen aan leerlingenprofielen.'
In de toekomstvisie wordt de gradenstructuur behouden, maar de basisopties en beroepenvelden in de eerste graad worden afgeschaft. 'We willen daar een brede algemene vorming, die wel gedifferentieerd aangeboden moet worden, maar niet langer een specifieke voorbereiding is op studierichtingen van de tweede graad', zegt Smits.
Leerlingen met een hoog abstractievermogen kunnen in het nieuwe systeem bijvoorbeeld voor techniek kiezen naast klassieke talen.
In de tweede en derde graad wil men de onderwijsvormen ASO, TSO, BSO en KSO vervangen door de vijf studiedomeinen Taal en cultuur, Kunst en creatie, Maatschappij en welzijn, Economie en maatschappij en Wetenschappen en techniek.
Daarin onderscheidt men vier types studierichtingen, die voorbereiden op een brede academische doorstroming, professionele bachelors, hoger beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt.
bron: Het Nieuwsblad
Leerlingen met een hoog abstractievermogen kunnen in het nieuwe systeem bijvoorbeeld voor techniek kiezen naast klassieke talen.
In de tweede en derde graad wil men de onderwijsvormen ASO, TSO, BSO en KSO vervangen door de vijf studiedomeinen Taal en cultuur, Kunst en creatie, Maatschappij en welzijn, Economie en maatschappij en Wetenschappen en techniek.
Daarin onderscheidt men vier types studierichtingen, die voorbereiden op een brede academische doorstroming, professionele bachelors, hoger beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt.
bron: Het Nieuwsblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten