Het tijdperk van de popcorn in cinema's is bijna over. Dit is heugelijk nieuws voor alle cinefielen. Al jaren is de visie van de redactie: of je gaat uit eten, of je gaat naar de film. De combinatie van deze twee verbreekt vaak het spanningsveld dat elke film wil opbouwen. Er is geen grotere afknapper dan het krunchgeluid tijdens een zeemzoete romantisch moment.
Het is geen geslaagde campagne van de redactie en andere cinefielen, wel het resultaat van een heus wetenschappelijk onderzoek. Zij kwamen tot de conclusie dat de reclameboodschap voor de film genegeerd wordt door de kauwende mensen. Als we naar bewegende beelden kijken, oefent onze mond automatisch en onbewust de woorden die gezegd worden en in het geval van een reclameboodschap, het merk. Als de mond kauwt, kan het deze functie niet uitvoeren en registreren onze hersenen minder de reclameboodschap.
Dit is eenvoudig uit te leggen met een voorbeeld van kinderen. Kinderen die intens naar de televisie kijken bewegen hun lippen en zeggen onbewust bepaalde zinnen na.
Er werd een test gedaan met 96 mensen , verdeeld in twee groepen. De ene kreeg gratis een zak popcorn mee in de film en bij de andere was er geen popcorn te krijgen. De groep zonder popcorn konden met meer dan 50% de reclamebooschappen herinneren, terwijl de popcorngroep bijna niet meer wisten welke merken er werden vertoond voor de film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten