Elke vier jaar, in
afwisseling met de Waalse gemeenschap, zorgt Vlaanderen voor een representatie
van België op de Venetiaanse Biënnale. De Gentse artieste Berlinde De Bruyckere
vult voor de vierde keer het Belgische paviljoen.
Zij krijgt weer de
woow’s van de voor- en tegenstanders in de takken van de bomen, letterlijk en
figuurlijk. Het enorme kunstwerk bestaat uit een gigantische boom. Op 27 mei
werd het Belgische paviljoen open gesteld. Daar heerst de sacrale stilte van
het alvullende beeldhouwwerk van Berlinde. Zij maakte een 17 meter hoge boom
met kreupelhout. Een dun evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit. Rond de
takken zitten doeken gedraaid. Het reflecteert de gewonde natuur uit. De
Bruyckere is wereldberoemd voor haar wassen beelden. Wassen dode paarden
hangend aan vleeshaken of onnatuurlijk gedraaid op de grond brachten haar in de
pers. Daarna waren het menselijke lichamen. Berlinde choqueert door haar kunst
en weekt zo een discussie los, een van de doelstellingen van kunst. Haar focus
is de gekwetste natuur, pijn en het decadente fallussymbool. Berlinde zet je aan
het denken. Zij opent je emoties, ze gaat iets verder dan normale
verontwaardiging. Over de boom: “Ik vond deze boom twee jaar geleden,
ontworteld en dood op de grond in een veld in Frankrijk. Ik werd onmiddellijk
verliefd op hem. Hij spoorde me aan om met hem te werken, deze liefde uit te
dragen. Na 150 jaar werd hij ontworteld uit zijn omgeving, uit het leven. Deze
wreedheid wil ik uitdrukken.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten