donderdag 24 oktober 2013

De sint is modern en maatschappelijk correct


Pieten Gangnam
Hugo Matthysen en Bart Peeters kwamen in de jaren 90 met een nieuw concept van de sint en zijn pieten op het scherm. Een moderne kijk op het traditionele folklore feest van Sinterklaas. Dit zou in Nederland nog niet helemaal doorgedrongen zijn. De Vlaamse Sint en zijn Pieten zouden zich meer aangepast hebben dan de Nederlandse collega, dit volgens Bart Peeters. 
De publieke rol van de Zwarte Piet kwam deze week zwaar onder vuur door Verene Shepherd die freelance werkt voor de Verenigde Naties en op eigen houtje ten oorlog trok tegen het gebruik van een 'valse' Zwarte Piet. Volgens haar versterkt dit het slavenbegrip van de zwarte medemens. Prem Radhiskhun, een Nederlandse advocaat en columnist, trok ook hard van leer tegen deze discriminerende folklore, zoals hij het zelf noemt. De wereld draait door, ook al is er geen Sinterklaas feest meer, vindt hij. Een beetje later past hij zijn visie aan. 'Afschaffen hoeft niet, maar moderniseren kan toch geen kwaad'. Bart Peeters vindt dat de Vlaamse sint de ongelijkheid tussen Klaas en Pieterbaas minder voelbaar is dan in Nederland. Volgens hem vond Hugo Matthysen de Sint opnieuw uit. Pieterbaas is niet de knecht van de sint, zingt hij in zijn liedjes, hij is een goede vriend en raadgever, iemand waar de Sint op kan terugvallen, zoals goede vrienden doen. In Nederland spreken sommige Pieten ook nog met een Surinaams accent, niet echt een gezonde voorstelling. Met een moderne Sint zou dit volksfeest terug maatschappelijk correct worden, en dat is wat traditie zo rijk maakt: aanpassen aan de tijdsgeest. Geef de Piet een kans, laat kinderen kinderen zijn, met hun gezonde culturele fantasie op de eerste plaats. 
Kniktieklaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten