La Brugeoise tijdens haar laatste rit |
De metro in Buenos Aires is aan een grondige verandering toe. Metrostellen van 1914 werden dit jaar verandert door nieuwe stellen van China, met airco en meer plaats. De oude stellen zorgden wel voor enige deining. Zij werden uit het circuit genomen net voor ze 100 jaar werden, een gezegende leeftijd om het bijltje erbij neer te leggen. Maar dat was niet naar de zin van de culturele metroliefhebbers en het is ook de redactie niet voorbij gegaan, aangezien deze stellen uit Belgie kwamen. De metro van Buenos Aires is de oudste van Zuid-Amerika. Het graafwerk werd deels gedaan door Belgische ingenieurs in 1900. Ook de metrostellen kwamen uit Belgie. Tot vandaag is het zenuwstelsel van de Argentijnse metro in Belgische handen. Zij verzorgen de software van de technologie. De Belgische wagons waren en zijn een juweeltje: houten banken en vloeren en statige art deco lampjes. Het was inderdaad een misdaad om deze wagons zomaar aan de kant te schuiven. De Belgische Ambassadeur, de heer Antoine Tomas, sprak dan ook op de Argentijnse televisie van de waarde van de vooruitgang maar ook over de trots dat Belgische makelijk bijna 100 jaar ten diensten kon staan van de Argentijnse bevolking.
Tijdens de laatste rit van de oude stellen, kregen ze aplaus in elk station en zakten de mensen speciaal af naar de ondergrondse om voor de laatste keer in deze antieke prachtige wagons te rijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten