donderdag 31 oktober 2013

Brugse metrotreinen in Buenos Aires

La Brugeoise tijdens haar laatste rit

De metro in Buenos Aires is aan een grondige verandering toe. Metrostellen van 1914 werden dit jaar verandert door nieuwe stellen van China, met airco en meer plaats. De oude stellen zorgden wel voor enige deining. Zij werden uit het circuit genomen net voor ze 100 jaar werden, een gezegende leeftijd om het bijltje erbij neer te leggen. Maar dat was niet naar de zin van de culturele metroliefhebbers en het is ook de redactie niet voorbij gegaan, aangezien deze stellen uit Belgie kwamen. De metro van Buenos Aires is de oudste van Zuid-Amerika. Het graafwerk werd deels gedaan door Belgische ingenieurs in 1900. Ook de metrostellen kwamen uit Belgie. Tot vandaag is het zenuwstelsel van de Argentijnse metro in Belgische handen. Zij verzorgen de software van de technologie. De Belgische wagons waren en zijn een juweeltje: houten banken en vloeren en statige art deco lampjes. Het was inderdaad een misdaad om deze wagons zomaar aan de kant te schuiven. De Belgische Ambassadeur, de heer Antoine Tomas, sprak dan ook op de Argentijnse televisie van de waarde van de vooruitgang maar ook over de trots dat Belgische makelijk bijna 100 jaar ten diensten kon staan van de Argentijnse bevolking.

Tijdens de laatste rit van de oude stellen, kregen ze aplaus in elk station en zakten de mensen speciaal af naar de ondergrondse om voor de laatste keer in deze antieke prachtige wagons te rijden. 

Aan deze 100 jaar komt nu een vervolg. De stellen worden gerestaureerd en ingezet voor toerisme. Op de lijn A zullen ze in het weekeinde terug rijden. De Brugse wagons waren reeds een trekpleister voor toeristen. En dit zal in de toekomst terug kunnen. We zullen ze buiten de uren van de verkeersrush worden ingezet omdat hun capaciteit veel minder is dan de nieuwe stellen en een metro nu eenmaal een practische functie heeft en niet alleen voor toeristen is gegraven. De Metro zal 7 Brugse treinen terug inlassen en eentje van Britse makelij. Dit vraagt een diepgaande restauratie, niet alleen van het interieur, ook van de technologie. Deze inspanning wil de Metro leveren omdat ze inzien door het niet aflatend protest, dat deze treinen een sociaal economische functie hebben. Er werden verschillende projecten ingediend in de stad. Verenigingen wilden de wagons gebruiken als bibliotheken in parken, als cafetaria's op pleinen. Het terug inlassen is het tweede luik. Een wagon van Britse makelij staat reeds in een museum in Buenos Aires. De vloot van de Brugse stellen gebouwd door La Brugeoise et Nicaise et Delcuve , bedrijf uit Brugge, worden dus toeristische treinen in de lijn A, een lijn die onder het congres loopt en de stad doorkruist. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten