Foto van Erwin Acke |
Goed nieuws over de haven van Gent. Zij bereikten in 2011 een nieuw record wat betreft goederenoverslag. Net zoals het jaar daarvoor , brak de haven vorig jaar weer het record en ging over de kaap van 50 miljoen ton. We spreken van een groei van 4.4%. Het laden en lossen (overslag) van de binnenvaart steeg nog meer, dit met 10.6%. 16.236 binnenvaartschepen meerden in 2011 aan in Gent.
'Ondanks hetzelfde volume ontvingen we 85 zeeschepen minder', verklaarde havenschepen Christophe Peeters (Open Vld). 'Dat wijst erop dat steeds grotere zeeschepen worden ingezet. De status-quo op zeevaart wijst er wel op dat we dringend die tweede zeesluis in Terneuzen nodig hebben.'
Het aandeel van de trans-Atlantische overslag daalde met 3,3 procent, het aandeel van de scheepvaart langs Europese kusten en de Middellandse Zee steeg met 3,2 procent.
Daan Schalck, CEO van de Gentse haven, wees erop dat de diepzeescheepvaart terrein verliest aan Rotterdam. 'We moeten ook groeien op zeevaart. Hadden we de sluis, dan was er een groei met minstens vijf procent.'
Ter vergelijking: de haven van Rotterdam heeft 430 milj ton overslag |
De belangrijkste handelspartner van de Gentse haven was Zweden - in 2010 nog op plaats drie - gevolgd door Rusland.
Ter vergelijking heeft Rotterdam, de grootste overslaghaven van Europa, 430 milj ton overslag in 2010. Antwerpen (178 milj ton in 2010) is dan weer de grootste haven van Europa wat betreft stuk- en stortgoederen (bulktransport).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten