Het FMI en de Verenigde Staten stralen de
laatste dagen niet veel zekerheid uit. Voor ons gewone mensen, is het afwachten
wat zij en de bank-bollebozen zullen uitvoeren. De economie krijgt een pluim van
Nobel voor tegenstrijdigheden. De financiële toestand van de 21ste eeuw kan
haast niet verwarrender. We zitten in een scharniermoment, zoals ze dat
literair zo mooi omschrijven. Geld is niet meer het ruilmiddel van de nieuwe
tijd. Niet alleen is er een verandering van politiek systeem in de maak, ook de
monetaire macht zit in een facelift. Toch zijn er nog sectoren die we,niettegenstaande
al de verandering, nog nodig hebben. Het wachten is op een nieuwe vorm van
energie om de oude opzij te zetten. Daarom is de monsterdeal in de
olietankersector zo belangrijk. Al jaren zit de olietankermarkt in brakke
grond. Er is een bod gedaan door GenMar (General Maritime Corporation) op de
hele olietankvloot van het Deense Maersk. Het oude CMB, nu Euronav,
olietransport firma uit Antwerpen, zou hiervan een graantje kunnen meepikken. General
Maritime heeft een spaarpotje van 1.134 miljard dollar voor deze vloot.
Maerks wil vooral droge bulkgoederen
vervoeren en de oliesector de rug toewijzen. GenMar vroeg in 2011 het
faillissement aan, maar nu staat het weer aan de top van deze sector. Een
ingewikkelde procedure, typische bankverhalen, maar door het faillissement kon
GenMar genieten van een mooie injectie van een equityfonds, zodat het zich weer
kon oprichten en naast de grote der aarde kon zetten. De Belgische oliereder Euronav is blij met
deze verrijzing. Het geeft de markt weer vertrouwen en dat trekt altijd investeerders
aan.
Het probleem in de olietankermarkt was de
overcapaciteit waardoor de prijzen in het gedrang kwamen. Nu is er weer een
sterk monopolie met wat nevenspelers en kan het prijsklimaat terug
gedisciplineerd verlopen, aldus Euronav.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten