dinsdag 15 oktober 2013

Maritiem olietransport in de lift



Het FMI en de Verenigde Staten stralen de laatste dagen niet veel zekerheid uit. Voor ons gewone mensen, is het afwachten wat zij en de bank-bollebozen zullen uitvoeren. De economie krijgt een pluim van Nobel voor tegenstrijdigheden. De financiële toestand van de 21ste eeuw kan haast niet verwarrender. We zitten in een scharniermoment, zoals ze dat literair zo mooi omschrijven. Geld is niet meer het ruilmiddel van de nieuwe tijd. Niet alleen is er een verandering van politiek systeem in de maak, ook de monetaire macht zit in een facelift. Toch zijn er nog sectoren die we,niettegenstaande al de verandering, nog nodig hebben. Het wachten is op een nieuwe vorm van energie om de oude opzij te zetten. Daarom is de monsterdeal in de olietankersector zo belangrijk. Al jaren zit de olietankermarkt in brakke grond. Er is een bod gedaan door GenMar (General Maritime Corporation) op de hele olietankvloot van het Deense Maersk. Het oude CMB, nu Euronav, olietransport firma uit Antwerpen, zou hiervan een graantje kunnen meepikken. General Maritime heeft een spaarpotje van 1.134 miljard dollar voor deze vloot.
Maerks wil vooral droge bulkgoederen vervoeren en de oliesector de rug toewijzen. GenMar vroeg in 2011 het faillissement aan, maar nu staat het weer aan de top van deze sector. Een ingewikkelde procedure, typische bankverhalen, maar door het faillissement kon GenMar genieten van een mooie injectie van een equityfonds, zodat het zich weer kon oprichten en naast de grote der aarde kon zetten.  De Belgische oliereder Euronav is blij met deze verrijzing. Het geeft de markt weer vertrouwen en dat trekt altijd investeerders aan.
Het probleem in de olietankermarkt was de overcapaciteit waardoor de prijzen in het gedrang kwamen. Nu is er weer een sterk monopolie met wat nevenspelers en kan het prijsklimaat terug gedisciplineerd verlopen, aldus Euronav.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten