woensdag 19 juni 2013

Treinstationnetjes in Belgie

 
Vanaf 1 juli houdt de gemeente Merchtem in Vlaams-Brabant zelf het loket van het lokale treinstation open. Dat is uniek in ons land. De gemeente doet dat omdat de NMBS er al zijn personeel weghaalt op het einde van deze maand. Er staat al wel een ticketautomaat. Het station Merchtem ligt op de lijn 60, Dendermonde-Brussel. Het werd 'gesloten' door de NMBS omdat er per dag minder dan 100 transacties gebeurde. Gesloten, in de zin van: onbemand station. Minder dan 100 wil zeggen: 99 per dag? Dat zijn nog bijna 33.000 per jaar. Voor een klein stationnetje toch nog een mooie prestatie, of liever: 33.000 reisjes die voor de NMBS niet belangrijk zijn.
De gemeente Merchtem dacht er anders over en schreef een advertentie voor vrijwilligers die het station willen onderhouden en open houden. Een tikkeltje menselijkheid voor de 30.000 reisjes die in dit station beginnen en/of eindigen. De lijn 60, Dendermonde - Brussel, is een belangrijke lijn die vaak overbezet is.
Om een station leven in te blazen en het verblijf van de stationschef wat aangenamer te  maken, kan men misschien de open ruimte invullen door een cultuur centrum, een afdeling van de gemeentebibliotheek onderbrengen of een sociale vereniging de kans geven om er bijvoorbeeld een cafeetje te openen. Een levendig station is toch een stukje van onze maatschappelijke geschiedenis. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om wat creativiteit aan de dag te brengen? Verhalen, reacties, foto's over reizigers vanuit Merchtem of andere kleine stationnetjes zijn van harte welkom!

Een stationnetje is belangrijk.

Station Merchtem
Een spoorwegstation, treinstation of statie is een plaats waar treinen stoppen en vertrekken. Reizigers kunnen zich daar ter plaatste verenigen en in- en uitstappen. Het woord komt van stationnement: stationeren, parkeren, stoppen. In de treinwereld is er een verschil tussen een station en een halte. Stations hebben bediendes die seinen en de wissels bedienen en de reizigers opvangen. In een station waar geen kaartjesverkoper meer is, geldt de regel dat u zich meldt aan de treinwachter op de trein om te zeggen dat u geen kaartje kon kopen op het station. Daarna bent u wettig zonder kaartje of biedt de treinwachter u een kaartje aan mits betaling. U kan nu ook online treinkaartjes kopen, wat de taak van de kaartjesverkoper in de stations nog eens overbodig maakt. Toch is een bemand station een zegen voor de reizigers. Het voelt warmer aan, het station wordt beter onderhouden en het komt de veiligheid ten goede. In Belgie worden de stations beheerd door de NMBS en door Infrabel voor de stopplaatsen, haltes.
Spoorlijn 60, tussen Brussel en Dendermonde, begint in het station Jette ten noorden van Brussel en eindigt 27 km verder in Dendermonde. Deze lijn werd geopend in 1879. In 1981 werd de eerste elektrische trein op deze lijn geplaatst. De max snelheid bedraagt 120km/u, wat de reizigers van dit spoor zeker niet ervaren, door de vele vertragingen en afschaffingen van treinen per dag. De trein die deze lijn bezet is de Desiro-trein. Dit is een diesel en elektrische multi unit pasagiers trein van Siemens. Belgie kocht in 2008 95 Desiro ML met een optie voor 300 units. Door technische problemen is dit contract opgezegd. Deze treinen zijn goed voor korte trajecten en kleine afstanden tussen stopplaatsen. Zij halen vlug hun maximumsnelheid.
De vertragingen zouden niet enkel met de treinen zelf te maken hebben, maar ook met de GF koppelingen. Er zouden problemen zijn om de wagons aan elkaar te koppelen. Ook heeft men problemen met de infrastructuur rond de spoorweg: bediening seininstallaties en automatische overwegen.
Minister Jean Pascal Labille zegt:

De NMBS en Infrabel zijn bezig met de uitvoering van het gemeenschappelijk stiptheidsactieplan. Zij melden mij dat het constant wordt geëvalueerd en bijgestuurd. Met een aantal acties zal pas op een langere termijn resultaat worden geboekt. Talrijke belangrijke acties betreffen de modernisering van de infrastructuur en de verhoging van de betrouwbaarheid van het materieel. Enkele voorbeelden van acties zijn het sensibiliseren, met alle betrokken partijen, voor een grote discipline en omzichtigheid, een verbeterde controle van de overwegen, de organisatie van een infrastructuurexpertencomité, dagelijkse coördinatievergaderingen, het ijsvrij maken van de bovenleidingen, enzovoort.

Op de lijn 60 worden momenteel M6- en M4-rijtuigen, breaks, Desiro’s en nog een aantal klassieke oudere motorstellen ingezet. Geleidelijk aan zullen de klassieke motorstellen door Desiro’s vervangen worden. Infrabel voorziet in de modernisering van het station van Dendermonde, het afschaffen van zes overwegen, de afwerking van het station van Jette, de perron ophoging te Asse en Opwijk en de bouw van een nieuwe sectioneerpost te Asse.

De NMBS bevestigt dat de Desiromotorrijtuigen technische problemen kennen in de commerciële dienst. Deze problemen liggen zowel aan de geïntegreerde software als aan de boorduitrusting. De NMBS verklaart dat de veiligheid van de reizigers niet in het gedrang is gekomen. Dat is de reden waarom de Desiro’s in de commerciële dienst blijven rijden en het verkeer van deze treinen niet onderbroken werd. De NMBS legt uit dat volgens haar ervaring gehomologeerd materieel niet altijd beantwoordt aan de operationele vereisten in termen van bedrijfszekerheid en beschikbaarheid.

Het rollend materieel kan inderdaad pas na de homologatie door de erkende instantie worden gebruikt en getest. De vastgestelde tekortkomingen zijn niet altijd tijdens de test- en goedkeuringsproeven te onderscheiden. Zelfs indien elke machine over duizend kilometer wordt getest vooraleer ze in commerciële dienst wordt geplaatst, kunnen enkel doorlopende commerciële trajecten door de ervaring nauwkeurig de problemen omtrent bedrijfszekerheid identificeren.

De vertragingen in de opleveringen bedragen vandaag enkele maanden. De NMBS schat dat die vertragingen in de loop van de opleveringen zullen verdwijnen. De NMBS informeert dat ze regelmatig contact heeft met Siemens om de tekortkomingen op te lijsten en ze te verhelpen. Tot dusver heeft de NMBS al gebruikgemaakt van de volgende contractuele of juridische maatregelen. De opleveringen zijn voorlopig stopgezet omdat de eenheden momenteel niet meer beantwoorden aan de voorwaarden die werden gesteld in het contract. Siemens heeft al 25 miljoen euro boete betaald voor de opgelopen vertraging.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten