Vanaf 1 juli houdt de gemeente Merchtem in Vlaams-Brabant zelf het loket van het lokale treinstation open. Dat is uniek in ons land. De gemeente doet dat omdat de NMBS er al zijn personeel weghaalt op het einde van deze maand. Er staat al wel een ticketautomaat. Het station Merchtem ligt op de lijn 60, Dendermonde-Brussel. Het werd 'gesloten' door de NMBS omdat er per dag minder dan 100 transacties gebeurde. Gesloten, in de zin van: onbemand station. Minder dan 100 wil zeggen: 99 per dag? Dat zijn nog bijna 33.000 per jaar. Voor een klein stationnetje toch nog een mooie prestatie, of liever: 33.000 reisjes die voor de NMBS niet belangrijk zijn.
De gemeente Merchtem dacht er anders over en schreef een advertentie voor vrijwilligers die het station willen onderhouden en open houden. Een tikkeltje menselijkheid voor de 30.000 reisjes die in dit station beginnen en/of eindigen. De lijn 60, Dendermonde - Brussel, is een belangrijke lijn die vaak overbezet is.
Om een station leven in te blazen en het verblijf van de stationschef wat aangenamer te maken, kan men misschien de open ruimte invullen door een cultuur centrum, een afdeling van de gemeentebibliotheek onderbrengen of een sociale vereniging de kans geven om er bijvoorbeeld een cafeetje te openen. Een levendig station is toch een stukje van onze maatschappelijke geschiedenis. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om wat creativiteit aan de dag te brengen? Verhalen, reacties, foto's over reizigers vanuit Merchtem of andere kleine stationnetjes zijn van harte welkom!
Een stationnetje is belangrijk.
Station Merchtem |
Spoorlijn 60, tussen Brussel en Dendermonde, begint in het station Jette ten noorden van Brussel en eindigt 27 km verder in Dendermonde. Deze lijn werd geopend in 1879. In 1981 werd de eerste elektrische trein op deze lijn geplaatst. De max snelheid bedraagt 120km/u, wat de reizigers van dit spoor zeker niet ervaren, door de vele vertragingen en afschaffingen van treinen per dag. De trein die deze lijn bezet is de Desiro-trein. Dit is een diesel en elektrische multi unit pasagiers trein van Siemens. Belgie kocht in 2008 95 Desiro ML met een optie voor 300 units. Door technische problemen is dit contract opgezegd. Deze treinen zijn goed voor korte trajecten en kleine afstanden tussen stopplaatsen. Zij halen vlug hun maximumsnelheid.
De vertragingen zouden niet enkel met de treinen zelf te maken hebben, maar ook met de GF koppelingen. Er zouden problemen zijn om de wagons aan elkaar te koppelen. Ook heeft men problemen met de infrastructuur rond de spoorweg: bediening seininstallaties en automatische overwegen.
Minister Jean Pascal Labille zegt:
De
NMBS en Infrabel zijn bezig met de uitvoering van het gemeenschappelijk
stiptheidsactieplan. Zij melden mij dat het constant wordt geëvalueerd
en bijgestuurd. Met een aantal acties zal pas op een langere termijn
resultaat worden geboekt. Talrijke belangrijke acties betreffen de
modernisering van de infrastructuur en de verhoging van de
betrouwbaarheid van het materieel. Enkele voorbeelden van acties zijn
het sensibiliseren, met alle betrokken partijen, voor een grote
discipline en omzichtigheid, een verbeterde controle van de overwegen,
de organisatie van een infrastructuurexpertencomité, dagelijkse
coördinatievergaderingen, het ijsvrij maken van de bovenleidingen,
enzovoort.
Op
de lijn 60 worden momenteel M6- en M4-rijtuigen, breaks, Desiro’s en
nog een aantal klassieke oudere motorstellen ingezet. Geleidelijk aan
zullen de klassieke motorstellen door Desiro’s vervangen worden.
Infrabel voorziet in de modernisering van het station van Dendermonde,
het afschaffen van zes overwegen, de afwerking van het station van
Jette, de perron ophoging te Asse en Opwijk en de bouw van een nieuwe
sectioneerpost te Asse.
De NMBS bevestigt dat de Desiromotorrijtuigen technische problemen
kennen in de commerciële dienst. Deze problemen liggen zowel aan de
geïntegreerde software als aan de boorduitrusting. De NMBS verklaart dat
de veiligheid van de reizigers niet in het gedrang is gekomen. Dat is
de reden waarom de Desiro’s in de commerciële dienst blijven rijden en
het verkeer van deze treinen niet onderbroken werd. De
NMBS legt uit dat volgens haar ervaring gehomologeerd materieel niet
altijd beantwoordt aan de operationele vereisten in termen van
bedrijfszekerheid en beschikbaarheid.
Het
rollend materieel kan inderdaad pas na de homologatie door de erkende
instantie worden gebruikt en getest. De vastgestelde tekortkomingen zijn
niet altijd tijdens de test- en goedkeuringsproeven te onderscheiden.
Zelfs indien elke machine over duizend kilometer wordt getest vooraleer
ze in commerciële dienst wordt geplaatst, kunnen enkel doorlopende
commerciële trajecten door de ervaring nauwkeurig de problemen omtrent
bedrijfszekerheid identificeren.
De
vertragingen in de opleveringen bedragen vandaag enkele maanden. De
NMBS schat dat die vertragingen in de loop van de opleveringen zullen
verdwijnen. De NMBS informeert dat ze regelmatig contact heeft met
Siemens om de tekortkomingen op te lijsten en ze te verhelpen. Tot
dusver heeft de NMBS al gebruikgemaakt van de volgende contractuele of
juridische maatregelen. De opleveringen zijn voorlopig stopgezet omdat
de eenheden momenteel niet meer beantwoorden aan de voorwaarden die
werden gesteld in het contract. Siemens heeft al 25 miljoen euro boete
betaald voor de opgelopen vertraging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten