zaterdag 15 juni 2013

Pet-Vandelanotte

Dallas Antwerp, een innoverend reclamebureau, bedacht een opvallende sensibiliseringscampagne op initiatief van SodaStream, de fabrikant van de toestellen die kraantjeswater omtoveren tot frisdrank, en NGO 5Gyres die een wereld zonder vervuilend plastic nastreeft. Zij plaatsten op You Tube een filmpje met een gecloonde federale minister in de hoofdrol: minister van Economie, Consumenten en Noordzee, de heer Vandelanotte, not himself.
Deze 'cloon' Vandelanotte zegt in het filmpje dat hij plastic flessen wil belasten met ze op langere termijn te verbieden. De dubbelganger van de heer minister der Noordzee, Koen van Deun, heeft zich goed voorbereid om zijn personage neer te zetten.  “Voor de creatie van het masker dat we natuurlijk levensecht wilden hebben, deden we een beroep op een bureau dat wereldwijd bekend staat om zijn special effects, Rob’s Prop Shop in Nederland. Het duurde drie weken om het te vervaardigen en vroeg vier uur van extreem precisiewerk om het op het gezicht van de acteur aan te brengen. Het resultaat is spectaculair. Verschillende crewleden dachten dat ze echt de vicepremier waren tegengekomen.”
Het filmpje is niet alleen een sensibilisering voor de bevolking. Er zit ook een boodschap in naar de minister toe: ‘Zolang u niet uit uzelf handelt, doen wij het in uw plaats’.



Dit filmpje maakte ophef, de spot ging niet ongemerkt voorbij. De NGO 5Gyres wil de aandacht vestigen op de zeer vervuilende PET flessen en blikjes frisdranken. Het is de hoogste tijd dat men teruggrijpt naar recyclage verpakkingen. Elk jaar blijven 340 miljard PET-flessen en metalen blikjes  niet gerecycleerd.” Dat leidt tot vervuiling door polyethyleentereftalaat, wat een serieuze bedreiging vormt voor de oceanen. Bovendien legt het een ernstige hypotheek op het bestaan van volledige bevolkingsgroepen die van de zee moeten leven.
SodaStream en 5Gyres doen tot slot ook twee openbare oproepen. De ene richt zich tot de gemeentebesturen, in een poging die aan te zetten om de plastic wegwerpproducten uit hun infrastructuur, straten en gemeenten te bannen. De tweede oproep vraagt elke burger om eenvoudige, maar efficiënte acties te ondernemen en beter na te denken alvorens PET-flessen, metalen blikjes en wegwerpartikelen te gebruiken. Bovendien moedigen beide initiatiefnemers de bevolking aan te waken over het hergebruik, eerder dan te kiezen voor recyclage en het achterlaten in de natuur. Tijdens de zomer wordt de campagne aangevuld met doelgerichte PR en activering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten