maandag 30 juli 2012

Aloa komkommertijd?

Vakantie is steeds komkommertijd, een traditie voor het journalisme. We kunnen schrijven over het record van het Ukelele spelen, over waar bekende personen op vakantie gaan. Enkele anekdotes van de deelnemers van de Olympische spelen, is ook leuk. Toch vergeten we niet dat het vakantie is en iedereen op reis is. Misschien is het beter om die bestemmingen eens na te gaan. En er is goed nieuws te rapen in de vakantiebestemming bij uitstek van al wie droomt van mooie natuur, vriendelijke mensen, zon, zee, strand en surf. Nee ik heb het niet over de Belgische kust, dat zou natuurlijk in dit plaatje passen, maar het is iets verder.
Zegt Waikiki u iets? Maui? Molokai?


Nee het is geen zonnecrème of shampoo. Het zijn top bestemmingen op de eilanden van Hawaï.
De crisis heeft deze economische pijler van deze eilanden als een surfgolf  van de kaart geveegd. Er vielen ontslagen, hotels en restaurants sloten. Gidsen en surfmentors verloren hun job. 25% van de staat Aloha leeft van het tourisme. De Vereniging Toerisme Hawai bleef niet bij de pakken zitten. Ze gingen op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe linken en een nieuwe invalshoek om toeristen te lokken. Ze vonden als het ware de dienst toerisme terug uit.
Zij richtten zich op de Chinese markt. Ze hingen wel af van Washington om het toeristenvisa te versoepelen. Daarom staarden ze zich niet blind op China alleen. Ed Case, een USA senator van Hawaï zegt dat Hawaï als geen ander het toerisme aanvoelt. "Het is de stiel die we grondig kennen, toerisme is onze tweede natuur. Maar we kunnen niet blijven teren op het verleden, we moeten vooruit en dat wil zeggen dat we moeten evalueren. Toeristen komen niet naar Hawaï omdat het Hawaï is. De toeristische sector is een harde competitie, we moeten kunnen concurreren met de rest van de wereld."
De grootste uitdaging is om internationale stabiliteit uit te stralen, zeker in de Aziatische Stille Oceaan regio. In het verleden trok Hawai veel Japans toerisme aan, nu mikken ze op de Chinese. Een snel groeiend klienteel.  Touroperators begonnen reeds vorig jaar om contracten af te sluiten met Chinese staatsbedrijven om hun pakketen te verkopen. Zij nodigden Chinese delegaties uit om samen met hen te bestuderen wat een Chinese toerist tijdens zijn vakantie wil. Wat daarvoor ook nodig is, noemt Ed Case de 'big E'. Ease travel, wat te maken heeft met het reisvisum, Ease flights, de luchtvaart van Hawai makkelijk te verbinden met Chinese luchtroutes, Ease entering, een goedwerkende douane en imigratiedienst op Hawai. Obama heeft deze drie E's samengevat in zijn toeristen politiek.  Tot daar de administratie die samenhangt met het tourisme.

Toerisme heruitvinden.

Verder moet Hawai zich moderniseren in wat jonge toeristen willen. De eco-tours, gezondheid en avontuur zijn reeds een traditie op de eilanden. Alleen zijn toeristen geen tamme lammetjes van de jaren '60-70. Als de politiek en de industrie niet eco gericht zijn, kijkt de toerist van vandaag door het fabeltje heen. Eco moet echt zijn, gezondheidsresorts moeten onderbouwd zijn. Er worden cursussen gegeven om deze diensten duurzaam te houden en zelfs te verbeteren.
In 2011 kreeg Hawai 7.3 miljoen toeristen over de vloer. Dit is veel minder dan het recordjaar in 2006, toch mikken ze vanaf 2012 terug op de normale cijfers van 8 a 9 miljoen. Het toerisme is goed voor $12.58 biljoen (een getal met 12 nullen).
Toen de crisis uitbrak in de Verenigde Staten, orienteerde Hawai zich dadelijk tot andere landen. Brazilianen, Australianen en Chinezen ontdekten Hawai en hun aantal steeg met 15% per jaar, sinds 2007. Elke toerist in Hawai geeft een gemiddelde uit van $1.727.
Sinds het toerisme daalde in 2008, startte de Hawaiaanse luchtvaartmaatschappij met investeringen, ipv besparingen. Zij breidde hun vluchten uit naar nieuwe luchthavens, zoals de Westkust van de Verenigde Staten en Osaka.
Volgens Mark Dunkerley, president van Hawai Arilines, zegt dat de firma verder keek, op lange termijn. En daar had besparing geen plaats in. Door deze betere verbinding van Azië met Honolulu, kwamen er 11.000 zetels per jaar bij.
De eilanden trokken ook nieuwe investeerders aan. In augustus zal Walt Disney co een Disney Resort en Spa openen in Oahu. Volgens de woordvoerder van Disney, Nikki Moreno, hoort Hawaï bij het Disney sprookje. Zeker nu Hawaï zich meer focust op een internationaal toerisme en niet alleen op nationaal,  komen de investeerders makkelijker een kijkje nemen. Stephan Pollack was voor een business trip in oktober in Honolulu  en zag dat de stranden goed vol lagen. "De luchthaven is vergroot en ik merkte dat er veel Japaners, Canadezen en Italianen rondliepen, good for bussiness."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten