maandag 24 februari 2014

Facebook, een internetdeugd?

Facebook is in veel gevallen vergruisd en in andere gevallen weer een zegen. De goednieuwskrant wil vooral de zegens in de verf zetten. Niet omdat ze hun ogen dichtdoen voor de negatieve kanten aan Facebook. Wel omdat we willen aantonen dat er in de wereld aan alles een negatieve en positieve kant is. Alleen komt die positieve zo weinig aan bod. Het is ook minder sensationeel.
Hoewel. In dit geval is het toch wel nieuws. Telenet werd nl op zijn vingers getikt door de publieke opinie en door zijn vaste klanten. Dit voorval is niet alleen een doorbraak in de 'slechte' marketing van Telenet, wel voor alle bedrijven die aan deze reclame doet.
Ze kregen masaal protest over zich via een Facebook pagina die in twee dagen tijd meer dan 110.000 likes had. Het was een pagina van de vaste klanten van Telenet die ook wel eens een cadeau willen. ‘Dit was niet onze bedoeling.’ verweerde Telenet zich.
‘Wij, vaste klanten, krijgen nooit iets’, klinkt het op de Facebookpagina ‘Wij, vaste klanten, willen ook wel eens een cadeau’, die opgericht werd na de recentste actie van Telenet waarbij nieuwe all-in klanten voor 1 euro een iPad mini krijgen. ‘Als je reeds al je diensten bij Telenet hebt is de vis al op het droge en het enige wat je dan nog voorgeschoteld krijgt, is de maandelijkse factuur.’
De Facebookpagina haalde al snel erg veel ‘likes’ binnen en telt na amper twee dagen al meer dan 110.000 aanhangers, al ruim meer dan de eigen Facebookpagina van Telenet . En dat aantal groeit nog steeds. Telenet zag zich dan ook genoodzaakt om te reageren op de hele heisa.

‘Actie kaderen’
‘We kunnen niet naast jullie vele reacties op onze jongste promotieactie kijken’, aldus Inge Smidts van Telenet. ‘Het was uiteraard nooit onze bedoeling om dergelijke reacties los te maken. We begrijpen jullie betrokkenheid, maar geef ons even de kans om deze actie te kaderen.’
‘Het klopt dat wij acties uitwerken om nieuwe klanten aan te trekken. In onze bijzonder concurrentiële sector is het aantrekken van nieuwe klanten een voorwaarde om continue innovatie te kunnen garanderen en de beste producten en diensten te blijven aanbieden voor alle klanten. Net zoals in andere sectoren doen we dat met tijdelijke promoties. Net zoals u uw wagen misschien kocht aan een tijdelijk lagere prijs, uw woonkrediet onderhandelde tijdens een beurs of uw waspoeder kocht aan een tijdelijke promotie in de winkel om de hoek?’

Al veel gedaan
Telenet benadrukt dat er al erg veel gedaan wordt voor vaste klanten. ‘Internetsnelheid werd voor Whoppa-klanten verdubbeld, tv kijken is vandaag mogelijk op elk scherm, Wi-Free kan je op 800.000 plaatsen gratis gebruiken en Triiing maakt gratis bellen met de smartphone mogelijk, zelfs in het buitenland.’
Toch heeft de actie Telenet aangezet om na te denken over de strategie voor de toekomst. ‘We hadden niet verwacht dat onze trouwe klanten zich dermate benadeeld zouden voelen. We denken hard na over hoe we dit anders zullen aanpakken en nog meer voor onze klanten kunnen betekenen’, besluit Smidts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten