vrijdag 24 augustus 2012

Busje komt zo, scheepjes op tijd

Tijd in transport is een grote troef. Elke sector speelt deze uit. Het transport over de weg slibt langzaam weg. Scheepstransport kampt ook met het probleem om op tijd ter bestemming te komen. Dit jaar zouden 75.7% van de containerschepen op tijd hun bestemmingshaven bereikt hebben. Een nieuw record, volgens de statistieken van de stiptheid in de zeevaart.
De verbeteringen werden gerealiseerd door nieuwe samenwerkingsakkoorden in de sector.  Tijdens het congres van de Shipping sector in Shangai werden bepaalde punten belicht over de stiptheid en eventuele verbeteringen in de sector. We zagen deze week al de verandering in de importcode van de douane in Uruguay. De invoer van een geauthoriseerde economische operator (AEO) in Europa en in andere transportlanden, is een belangrijke verbetering.
Verder stelt SeaIntel, een maritiem analyse bureau, dat de service in deze sector nog beter kan. In Belgie werd dit jaar beslist dat de douane in de havens ook in het weekeinde doorwerken. Een enorme verbetering naar de dienstverlening toe. Het rapport van SeaIntel onderzocht de database van 100.000 aankomsten, met 800.000 containers per dag. Het resultaat van de stiptheid werd gemeten zowel in de bedrijvensector als de individuele levering van de containers.

Zij onderzochten ook de verschillen tussen de landen. Zij vonden ook een link tussen het gehalte van de corruptie in de douane en de laattijdigheid van levering. Havens die een traditie hebben van stiptheid, hebben meestal een goedwerkende douane.
Met de stijging van de stipheid, is ook de prijs per vracht gestegen. Wat volgens vele transporters niet echt een probleem is. Een klant verwacht een voorspelbare dienstverlening en neemt het duurdere prijskaartje er dan maar bij. Dat staat in het rapport van Drewry een ander transport-onderzoek bureau. Een stipte aansluiting van schip naar wegvervoer kan in veel gevallen een besparing zijn. De prijsverhoging voor stiptheid is in veel gevallen een nul-operatie. Logistiek is een van de moeilijkste bedrijfstakken in de transport, het plannen van wie waar en hoe. Daarbij is voorspelbaarheid een grote troef. Maersk Line en Hanjin bleven de meest stipte grote operatoren. Zij haalden ook een hogere score dan in het eerste kwartaal. Maersk deed het met een globaal cijfer van 91,4% zelfs beter dan ooit.


De logistieke sector is ook een groeiende sector. Het aantal online vacatures is in Belgie in de maand juli met 2% toegenomen, meldt De Lloyd. Deze logistieke & maritieme krant houdt eens per jaar een grote jobbeurs voor de sector en willen zich hiermee profileren in de transportwereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten