Grote doorbraak in de binnenvaart in Nederland. Het eerste schip met een elektrische motor is van uit de Verenigde Tankrederij gerold. Deze motor zou een besparing kunnen opleveren van 30%, een pod-propeller heeft als grote verschil met een roerpropeller dat het geen ingewikkeld tandwielsysteem nodig heeft om de energie om te zetten in kracht. De motor hangt rechtstreeks in verbinding met de schroefas, wat efficienter is om energie over te brengen. Het nadeel van de Pods was dan weer dat ze zo duur waren. Daarom heeft de Scheepswerf De Kaap zelf Pods ontworpen, zegt Thecla Bodewes. Zij richtten hiervoor het bedrijf Maritima Green Technology op.
Dit was eigenlijk de echte doorbraak bij de Nederlandse bootwerf. WE engineering uit Lichtenvoorde hielp bij de ontwikkeling van de pods. Een pod is een geintegreerde schroef met motor die wendbaarheid geeft aan de schepen. Elke pod is onafhankelijk te bewegen. De motor hangt in het water, tussen de twee schroeven en niet in de boot.
De beide elektromotoren in de gelaste behuizing van de pod zijn lucht- en oliegekoeld. De olie wordt gekoeld via de wand van de pod.
Een mechanische afdichting rond de schroefas voorkomt dat water via de oliegesmeerde schroefaslagers de pod in loopt en olie in het water. ‘Dit type afdichting wordt al jaren in de baggerindustrie gebruikt', zegt ingenieur Roel Mellink van WE Engineering. ‘Mocht er door een calamiteit toch wat water in de pod lopen, dan heeft dat geen effect op de werking van de elektromotoren. De permanente magneten op de rotoren zijn beschermd door een waterdichte coating en de windingen op de statoren van de motoren zijn helemaal in kunsthars gegoten. Wanneer de pod volloopt gaat er natuurlijk een alarm, maar de motoren kunnen gewoon blijven draaien en het schip kan er rustig mee naar een haven varen voor controle.'
De pods kunnen eindeloos ronddraaien zonder dat de bekabeling in de knoop raakt. Sleepcontacten verzorgen de verbinding tussen de van het schip komende kabels en de kabels in de pod.
Een revolutie in de scheepsbouw en nu op in Nederlandse wateren.
info: Schuttevaer
Zeer goed nieuws dit! Klasse voor de ontwerpers en de bedenkers.
BeantwoordenVerwijderenEen goede ontwikkeling in onze branche, is deze pod echter geschikt voor alle schepen?
BeantwoordenVerwijderen