

De beide elektromotoren in de gelaste behuizing van de pod zijn lucht- en oliegekoeld. De olie wordt gekoeld via de wand van de pod.
Een mechanische afdichting rond de schroefas voorkomt dat water via de oliegesmeerde schroefaslagers de pod in loopt en olie in het water. ‘Dit type afdichting wordt al jaren in de baggerindustrie gebruikt', zegt ingenieur Roel Mellink van WE Engineering. ‘Mocht er door een calamiteit toch wat water in de pod lopen, dan heeft dat geen effect op de werking van de elektromotoren. De permanente magneten op de rotoren zijn beschermd door een waterdichte coating en de windingen op de statoren van de motoren zijn helemaal in kunsthars gegoten. Wanneer de pod volloopt gaat er natuurlijk een alarm, maar de motoren kunnen gewoon blijven draaien en het schip kan er rustig mee naar een haven varen voor controle.'
De pods kunnen eindeloos ronddraaien zonder dat de bekabeling in de knoop raakt. Sleepcontacten verzorgen de verbinding tussen de van het schip komende kabels en de kabels in de pod.
Een revolutie in de scheepsbouw en nu op in Nederlandse wateren.
info: Schuttevaer
Zeer goed nieuws dit! Klasse voor de ontwerpers en de bedenkers.
BeantwoordenVerwijderenEen goede ontwikkeling in onze branche, is deze pod echter geschikt voor alle schepen?
BeantwoordenVerwijderen