Aangezien Griekenland en Argentinië vaak met elkaar vergeleken worden in verband met de crisis, wil de GNK dit keer ook over de brug komen. Goed nieuws in volle crisis, het is makkelijker te vinden dan verwacht. In crisis bloeit de solidariteit open, mensen voelen hun eigen ellende minder als ze zien dat anderen nog meer hulp nodig hebben dan zijzelf. De mediageile commentaren over Griekenland ebben stilletjes weg. Maar in Griekenland blijft de crisis actueel en een deel van het dagelijkse leven. De gewone Griek ploegt verder en dit met een optimisme waar we in België nog een les aan kunnen nemen. Een uitspraak van een Argentijnse kelner blijft me bij. Op de vraag of de mensen in Europa echt lijden onder de crisis, zei ik 'ja het is er moeilijk en de mensen moeten er knokken'. Zijn antwoord was scherp en in zijn situatie misschien wel juist: "tja crisis in Europa is zoiets als: van 3 auto's in een gezin naar 2 auto's afzakken."
Dit geldt zeker niet voor Griekenland dat ook Europa is.
Europa heeft zo zijn eigen manier om een crisis te bestrijden of te verwerken. Jimmy Jamar doe dat via een cultuurmarathon. Hij is de vertegenwoordiger van Europa in België, en wil dit jaar weer
oudste olijfboom van Griekenland, gespleten verrimpeld, toch heeft hij nog vruchten in zijn kruin |
Een ander project in de kijker is Belgium Buys Greek Products, van Niovi Kyriazakou. Zij veroordeelt ook de besparingen van Europa en de onvolwassenheid van haar regering ivm de zware crisis, maar zij is hoopvol naar de toekomst toe omdat ze weet dat de Grieken moedig genoeg zijn om verder te gaan.
‘Grieken handelen bovendien veel emotioneler, veel meer vanuit het hart’, kadert Kyriazakou de gewelddadige protesten. Ze hekelt de kloof tussen de Europese politieke elite en de Griekse burger. ‘In Europa domineert een theoretische, financieel-economische mentaliteit. Die staat ver af van de Griekse bevolking, die de tol betaalt van het besparingsbeleid.’ Haar collega Katarina Tsichlaki wil dan weer de klemtoon leggen op het belang van het toerisme. ‘Het toerisme is ontzettend belangrijk’, zegt ze. ‘Zeker nu.’ Volgens Tsichlaki primeert dat voor de meeste Grieken op hun negatieve gevoelens. ‘Eens het zomer wordt, vergeten de Grieken hun problemen.’ Ze blijft hoopvol over de toekomst van haar land. Dimitriou beaamt: ‘Het zit in het DNA van de Grieken om door te gaan.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten