donderdag 14 februari 2013

Belgen koningen van de logistiek

Het transport in Europa gaat gebukt onder zware druk. Nieuwe taxen, nieuwe eco regels, minder cargo, files...het zijn zware tijden voor de logistiek. De handen in elkaar slaan is dan de boodschap, zo begrepen Baxter en Donaldson dat toch. Of liever, zo legde Tri-Vizor het uit aan de wereld der logistiek. Tri-Vizor is een NV in Niel, Belgie. Zij brachten reeds Baxter en UCB samen. Deze twee farmareuzen delen vorig jaar hun containers om zo minder co2 uit te stoten. Nu werken Baxter en Donaldson ook samen in de logistiek. ECS European containers is de logistieke dienstverlener voor deze samenwerking. En houden de lijn open tussen Ierland en Belgie.


Tri-Vizor is de werkende en de energetische kracht achter deze bundelingen. Dit Belgisch bedrijf verzet bergen, letterlijk en figuurlijk. Zij zijn de eerste en grootste wereldwijd logistieke orkestreerders. Hun missie is om een gespecialiseerde kennis aan te bieden aan bedrijven en oplossingen te creëren, niets meer dan dat. Zij orkestreren horizontale samenwerkingen in transport en logistiek.
Tri-Vizor werd in 2008 opgericht in België, de drie vennoten Alex Van Breedam, Sven Verstrepen en Bart Vannieuwenhuyse zijn de spil van het bedrijf. Zij brachten in 2011 Baxter en UCB logistiek samen, sinds dien gaat hun naam de wereld rond.
De samenwerking tussen Baxter en Donaldson is een oefening om in de toekomst de samenwerking grootser uit te bouwen. Het gaat vooral over duurzaam en betrouwbaar transport. Duurzaam door een nieuwe manier van werken uit te proberen en betrouwbaar door op schema te leveren. Het pas in het verantwoord transportwezen. Elke volle lading per trein of boot betekent een vrachtwagen minder op de weg. Momenteel gaat 40% van het transport van ECS(European Container Service), die mee in het pilot-verdrag zitten, over het spoor. De missie van verantwoorde logistiek is dat enkel in de 'last mile' een vrachtwagen wordt gebruikt, zo zegt de CEO van ECS.

Tri-Vizor is hierin de hoofdrolspeler. En dat deden ze zo:


  Healthcare bedrijf Baxter heeft zijn Europees distributiecenter in Lessines, op 40 kilometer van Brussel. Donaldson, dat wereldwijd gespecialiseerd is in de productie van filtersystemen, heeft zijn Europees distributiecentrum in Brugge.

In maart vorig jaar bracht Tri-Vizor beide bedrijven samen en werd een horizontaal samenwerkingspartnership gesloten. ECS, dat reeds met Donaldson samenwerkte, werd geselecteerd als vervoerder.

In augustus 2012 werd een pilot opgestart naar Ierland. Daarbij werden wekelijks op dinsdag paletten opgepikt bij Baxter in Lessines. Diezelfde dag werd de co-lading in dezelfde container geladen bij Donaldson in Brugge.
Op donderdag kwam de vrachtwagen aan in Ierland en op vrijdag werd de lading afgeleverd, eerst bij de klant van Donaldson en daarna op de site van Baxter in Ierland. Beide bevinden zich in hetzelfde bedrijvenpark.

Uit een evaluatie in november bleek dat van de 21 vrachtwagens die de rit tussen België en Ierland gemaakt hadden er 17 co-lading aan boord hadden en vier niet.

Om een en ander in goede banen te leiden, ontwikkelde Tri-Vizor een 'cross supply chain cockpit', een ICT-platform voor het beheer van horizontale samenwerkingsgemeenschappen of 'communities'. Die cockpit staat in voor zowel opvolging als facturatie en zorgt voor 'supply chain transparantie'. Een belangrijk element volgens de betrokken partijen is vertrouwen en daar zorgt onder meer de neutrale ochestrator voor.
bronnen: Lloyd.be http://www.trivizor.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten