Een etiquette in kleding zijn twee dingen: de manier van kleden, weten
wat waar te dragen, het weten te dragen en langs de andere zijde ook het
stoffen rechthoekje achter in je kledingstuk dat de naam van de
ontwerper of het fabriek prijsgeeft. Het kleine stukje stof met het merk
en het logo op, is uitgegroeid tot een statussymbool. Jaren geleden gaf
het je de zekerheid van kwaliteit, nu wordt het gebruikt als
marketingtool.
De etiquette van etiquettes ligt hem in het communiceren naar anderen
toe, in stilte, achter in je hals of ergens in de naad verwerkt. Een
verwijzing naar de drager toe dat er een firma achter de creatie staat.
Dat er mensen zijn die hebben gewerkt aan het product. Een etiquette
open en bloot aan de buitenkant of merken die hun merknaam als
design op de stof gebruiken, de schreeuwende logo's, communiceren niet,
maar provoceren dat de drager dit wel kan betalen als een uitdaging naar
de rest van de wereld toe. Etiquettes kunnen ook subtiel zijn, door hun
kwaliteit van de gebruikte stoffen, de kleurencombinatie en het design
communiceren met de wereld dat de drager van dit kledingstuk zich
gelukkig voelt en comfortabel is. Kledij hoeft niet van een merk
te zijn, kledij is een complementatie van je persoonlijkheid, je
identiteit. Kies daarom je kledij op basis van hoe de stoffen, kleuren
en ontwerp met jou communiceren, en niet met de rest van de wereld.
Sjaals op het einde van de wereld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten