Steeds verbonden te zijn met internet heeft zijn voordelen. Maar een constante stroom aan informatie, berichten en prikkels heeft ook een verslavend effect. Of deze verslaving nadelig is voor onze gezondheid en ons welzijn, is nog een open discussie. Meer en meer experten menen van wel. Zelfs technologische bedrijven nemen maatregelen, voor hun werknemers. Het is zoals een apotheker met zijn medicamenten: die zijn er om te verkopen, niet om zelf in te nemen.
In Silicon Valley wordt men meer en meer bewust van de neveneffecten van het internetgebruik in vlug tempo. Het versnelt het leven, maar of het ook efficiënt werkt op onze productiviteit, is een andere vraag. Uiteraard bestaat ons leven niet alleen uit productiviteit en is er nog zoiets als een sociaal leven, dat we nu mee naar ons werk kunnen nemen. Plugged zijn werkt aan twee kanten. Door de smartphone, Iphone en Ipad en andere plugg-dingetjes, blijven we dag en nacht met ons werk verbonden.
Als we 's morgens beginnen, zit onze email-box reeds vol. Eventueel openen we in het weekeinde ook nog even die box, zodat we op de hoogte blijven van de werkvloer. Als we ons dan even verpozen op het werk met facebook, Twitter, Zynga of andere vieze woorden, volgens onze chef, schreeuwen ze moord en brand.
Wat doen nu grote bedrijven in het mekka van de technologie?
Diezelfde bedrijven zoals Facebook, Google, Twitter, Microsoft en Cisco, deden mee aan een evenement dat als doel had de balans terug te vinden in het digitale tijdperk. In Microsoft hebben we al gezien dat ze yoga en meditatiesessies geven tijdens de lunchpauze, of wanneer creatieve medewerkers over hun toeren dreigden te gaan. Ook een fitness is voor de werknemers voorhanden, dit zonder televisie en usb-aansluitingen voor allerhande informatie apparaatjes.
Zij voeren aan dat teveel input vanuit technologische bronnen, je creatief leeg maakt en de persoonlijke interactie beknot. Zij willen dat de mensen weer met elkaar praten, overleggen en dit face to face, niet over the clouths of via wifi.
Mensen die in de branche staan, staan vaak huiverachtig tegen hun eigen producten. Kijk naar een dokter, die niet staat te springen om naar een collega te gaan om zich te laten diagnosticeren. Een loodgieter maakt thuis ook geen lekkende kranen. Om daarom dadelijk te besluiten dat de producenten van de plugjes zelf overtuigd zijn dat dit slecht is voor de gezondheid, is lichtelijk overdreven. Televisie was ook een kwaad en is nog een kwaad op momenten. Zeker met de stroom van reclame die we nu over ons heen krijgen. Maar als mensen het zelf teveel vinden, nemen ze maatregelen. We zijn ook niet gek en vinden vlugger dan de experten denken ons evenwicht terug. Wel is het mogelijk dat onze werkgevers dat nog niet inzien. Facebook, twitter e.d. op het werk, kan, als we ons gewoon werk naar behoren blijven uitvoeren. We openen echt wel eens onze mailbox op een verloren zondagmiddag. We kijken 's avonds thuis ook wel eens op google als we willen ontsnappen aan de overdaad van reclame op televisie om een werkdossier beter te begrijpen. Productiviteit en geestelijk evenwicht zit niet in de technologie, het zit in ons, of niet... maar daar helpt het verbieden van plugjes op tijd en stond ook niet veel aan. Of zoals de medeoprichter van Zynga, ontwerper van oa Farmville, zegt:
'We kunnen onze games minder leuk maken, maar mensen blijven er behoefte aan hebben. Zo zitten mensen gewoon in elkaar. Technologiebedrijven zijn net zo min verantwoordelijk voor overmatig internetgebruik, als dat fastfoodrestaurants dat zijn voor obesitas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten