Radio FM Brussel ging op zoek naar het nieuwe begrip: 'de uitgestelde koffie'. Via Facebook en andere sociale netwerken kennen we dit begrip al, alleen is het in België nog niet praktisch uitgewerkt. Radio FM Brussel wilde weten of er een platform is om het te lanceren. De uitgestelde koffie is overgewaaid uit Italië waar het al een tijdje een traditie is. In de koffiebars in Napels kan je twee koffie's betalen, eentje om zelf te nuttigen en eentje om aan iemand te geven die geen koffie kan betalen. Er is over deze nieuwe hype al wat geschreven. Wat de redactie vooral opvalt is de gal spuwende artikels. Bijna tot het onbegrijpelijke. In de kranten zoals MO* , zelfs opiniestukken in de Standaard, enkele reacties in Facebook, ze duiden op azijnpisserij. MO schrijft dat de 'uitgestelde koffie' een initiatief tegen armoede wordt genoemd, het eerste dat ik daarvan hoor. Zelfs in Napels willen ze dat niet gezegd hebben, daar is het een gebaar om schol te zeggen aan een medemens en om een koffietje te drinken op de gezondheid van de andere, zowel voor de gever als de ontvanger. Een gebaar, zoals we 'goede morgen' zeggen in de lift of op het werk, of is dat ook een uiting van kapitalisme, paternalisme?
Eindelijk een krant met alleen maar het goede nieuws van de wereld. Het kan zelfs objectief en hoeft niet eens naief te zijn.
Posts tonen met het label koffieboy. Alle posts tonen
Posts tonen met het label koffieboy. Alle posts tonen
maandag 15 april 2013
Uitgesteld gebaar
Radio FM Brussel ging op zoek naar het nieuwe begrip: 'de uitgestelde koffie'. Via Facebook en andere sociale netwerken kennen we dit begrip al, alleen is het in België nog niet praktisch uitgewerkt. Radio FM Brussel wilde weten of er een platform is om het te lanceren. De uitgestelde koffie is overgewaaid uit Italië waar het al een tijdje een traditie is. In de koffiebars in Napels kan je twee koffie's betalen, eentje om zelf te nuttigen en eentje om aan iemand te geven die geen koffie kan betalen. Er is over deze nieuwe hype al wat geschreven. Wat de redactie vooral opvalt is de gal spuwende artikels. Bijna tot het onbegrijpelijke. In de kranten zoals MO* , zelfs opiniestukken in de Standaard, enkele reacties in Facebook, ze duiden op azijnpisserij. MO schrijft dat de 'uitgestelde koffie' een initiatief tegen armoede wordt genoemd, het eerste dat ik daarvan hoor. Zelfs in Napels willen ze dat niet gezegd hebben, daar is het een gebaar om schol te zeggen aan een medemens en om een koffietje te drinken op de gezondheid van de andere, zowel voor de gever als de ontvanger. Een gebaar, zoals we 'goede morgen' zeggen in de lift of op het werk, of is dat ook een uiting van kapitalisme, paternalisme?
maandag 17 december 2012
Koffie is gezond

Evenwicht
Toch wil dit niet zeggen dat je plots liters koffie per dag moet gaan verzetten. Te veel zorgt namelijk voor een verhoogde bloeddruk. Ook zwangere dames moeten opletten met koffie, want overmatige consumptie vergroot de kans op abnormaal kleine baby's.
Koffie & kanker
Het onderzoek van de Amerikaanse Cancer Society begon reeds in 1982. Ze onderzochten ruim 1 miljoen mannen en vrouwen, waarvan 868 stierven aan mond- of keelkanker over een periode van 30 jaar. De eet- en drinkpatronen van de deelnemers werden grondig geanalyseerd en na afloop van de grootschalige studie kwam duidelijk naar voren dat koffiedrinkers een opvallend kleinere risico lopen op kanker.
Wie meer dan vier tassen per dag drinkt, heeft 49 procent minder kans op tumoren in verhouding tot wie bitterweinig (tot geen) koffie drinkt. Cafeïnevrije koffie lijkt ook effect te hebben, maar door het kleine aantal gebruikers konden de onderzoekers geen duidelijke conclusies trekken. Theedrinkers krijgen helemaal geen bescherming tegen mondkanker.
En onze koffieboy deed een rondedansje!
Labels:
alzheimer,
kanker,
koffie,
koffieboy,
mondkanker
Abonneren op:
Posts (Atom)
