Radio FM Brussel ging op zoek naar het nieuwe begrip: 'de uitgestelde koffie'. Via Facebook en andere sociale netwerken kennen we dit begrip al, alleen is het in België nog niet praktisch uitgewerkt. Radio FM Brussel wilde weten of er een platform is om het te lanceren. De uitgestelde koffie is overgewaaid uit Italië waar het al een tijdje een traditie is. In de koffiebars in Napels kan je twee koffie's betalen, eentje om zelf te nuttigen en eentje om aan iemand te geven die geen koffie kan betalen. Er is over deze nieuwe hype al wat geschreven. Wat de redactie vooral opvalt is de gal spuwende artikels. Bijna tot het onbegrijpelijke. In de kranten zoals MO* , zelfs opiniestukken in de Standaard, enkele reacties in Facebook, ze duiden op azijnpisserij. MO schrijft dat de 'uitgestelde koffie' een initiatief tegen armoede wordt genoemd, het eerste dat ik daarvan hoor. Zelfs in Napels willen ze dat niet gezegd hebben, daar is het een gebaar om schol te zeggen aan een medemens en om een koffietje te drinken op de gezondheid van de andere, zowel voor de gever als de ontvanger. Een gebaar, zoals we 'goede morgen' zeggen in de lift of op het werk, of is dat ook een uiting van kapitalisme, paternalisme?
Eindelijk een krant met alleen maar het goede nieuws van de wereld. Het kan zelfs objectief en hoeft niet eens naief te zijn.
Posts tonen met het label coffeeboy. Alle posts tonen
Posts tonen met het label coffeeboy. Alle posts tonen
maandag 15 april 2013
Uitgesteld gebaar
Radio FM Brussel ging op zoek naar het nieuwe begrip: 'de uitgestelde koffie'. Via Facebook en andere sociale netwerken kennen we dit begrip al, alleen is het in België nog niet praktisch uitgewerkt. Radio FM Brussel wilde weten of er een platform is om het te lanceren. De uitgestelde koffie is overgewaaid uit Italië waar het al een tijdje een traditie is. In de koffiebars in Napels kan je twee koffie's betalen, eentje om zelf te nuttigen en eentje om aan iemand te geven die geen koffie kan betalen. Er is over deze nieuwe hype al wat geschreven. Wat de redactie vooral opvalt is de gal spuwende artikels. Bijna tot het onbegrijpelijke. In de kranten zoals MO* , zelfs opiniestukken in de Standaard, enkele reacties in Facebook, ze duiden op azijnpisserij. MO schrijft dat de 'uitgestelde koffie' een initiatief tegen armoede wordt genoemd, het eerste dat ik daarvan hoor. Zelfs in Napels willen ze dat niet gezegd hebben, daar is het een gebaar om schol te zeggen aan een medemens en om een koffietje te drinken op de gezondheid van de andere, zowel voor de gever als de ontvanger. Een gebaar, zoals we 'goede morgen' zeggen in de lift of op het werk, of is dat ook een uiting van kapitalisme, paternalisme?
Abonneren op:
Posts (Atom)
