maandag 18 april 2016

Jantje en Mohamed Modaal terug naar af


'We leven allemaal boven onze stand, en daarbij bedoel ik iedereen...' Een uitspraak die een eigen leven leidt of lijdt, nog voor de inkt droog was waarmee het gedrukt werd. Kris Peeters maakt er zich niet erg sympa mee. Iets wat geen doel op zich mag zijn voor een minister, maar toch. Een beetje nadenken over de mensen die rondom hem wonen, het zou hem sieren. Niet dat ik helemaal tegen het idee ben. We leven boven onze stand. Mensen in andere werelden zijn er niet zo goed aan toe als wij, in het rijke Westen. Toch is rijk een rekbaar begrip. Wanneer zijn we rijk?

Als we tevreden zijn, zeggen de guru's. 
En dat is een waarheid  als een koe. Toch mogen we de verdoken armoede in België niet vergoeilijken met deze koe. Mensen in onze Westerse samenleving moeten kansen krijgen, gelijke kansen, want onze maatschappij kan dat heus wel betalen.
Reacties van andere gevestigde politiekers laten me koud of maken me boos, geen goede redenen  om een goednieuwskrant te schrijven, vandaar dat ik mijn inspiratie haal bij andere bronnen: De Piraten! Het zijn altijd de goeie jongens die mijn sympa wegdragen. Zij hielden deze week een wake in Gent, in navolging van Parijs. Doe zo voort, denk aan positieve alternatieven, denk aan een nieuwe maatschappij, nieuwe politieke invulling, want (sorry aan mezelf ook) die ouw zakken brengen er niets meer van terecht. Ook al lopen er een paar kuikens tussen in Brussel. De Piratesse Sarah Van Liefferinge verwoordt het zo:




De regering snijdt in pensioenen, uitkeringen en verlofstelsels, in cultuur en natuur, in onderwijs en zorg, kortom, in alles wat een samenleving tot samenleving maakt. Maar waarom wordt er niet bespaard op de beroepspolitiek? Er is genoeg voor iedereen...
En daarom, Kris, de regering, de economie van het land, heel Belgie leeft boven zijn stand, alleen ligt die stand te hoog voor enkelen en juist voor die enkelen bent U dubbel verantwoordelijk, jij als politieker, jij als 'verkozenen'. En  nog even dit: 'Kris, Jantje modaal bestaat al een tijdje niet meer, en Jan, Mohamed modaal is ook niet meer.'




Geen opmerkingen:

Een reactie posten