|
Platformen offshore getrokken |
De Nederlanders bouwen het grootst, Belgen denken het grootst. Pieter Schelte is een Nederlands schip in aanbouw dat de grootste offshore-platformen kan installeren, als ze daarbij geholpen worden door de Belgen. De Anderlechtse vestiging van Rexroth zal de oplossing bieden voor de grootste mobiele hefmechanisme ter wereld in de offshore installaties. Rexroth bouwt hydraulische pompen die heffen, drukken, robotica-bewegingen tot in de ultieme precisie controleren. De technische afdeling in Anderlecht vond een oplossing voor de Pieter Schelte die in opdracht van de Zuid-Koreaanse groep Allseas Group, gebouwd wordt om vlugger en goedkoper platformen te installeren. Het schip wordt hierdoor uitgerust met een topside liftsysteem waarmee het de bovenstructuur van het offshore platform van 48.000 ton in 1 keer kan optillen en gecontroleerd kan verplaatsen. Een klus die men in Anderlecht kon klaren.
|
Maquette van de Pieter Schelte |
Allseas verlaagt zo de kosten en risico's die verbonden zijn aan
offshore assemblage. "Voor de ontmanteling van topsides moesten werklui
tot nu toe op volle zee de structuur handmatig in individueel
transporteerbare onderdelen ontmantelen, een taak die zowel tijdrovend
als gevaarlijk is. In de toekomst zal het nieuwe speciale vaartuig de
platformen in één keer uit het stalen 'jacket' hijsen en naar het land
vervoeren." De sleutel daartoe is het topside liftsysteem, waarvoor Bosch Rexroth de
'drive & control'-oplossing ontworpen en ontwikkeld heeft, net als
de belangrijkste componenten.
De Belgen laten de Nederlanders dus heel wat besparen, soms staat de wereld echt op zijn kop.
Omdat belangrijke feiten in bovenstaand artikel niet correct zijn, een officiële reactie namens Bosch Rexroth.
BeantwoordenVerwijderenHet engineeringteam dat de aandrijvingen en besturingen voor het topside lifting systeem (TLS) heeft ontwikkeld, bevindt zich in Boxtel, Nederland. Ook het project management en de internationale coördinatie van de bouw en levering van de aandrijfsystemen gebeurt vanuit Boxtel. Hierbij zijn een groot aantal vestigingen en fabrieken van Bosch Rexroth betrokken. Daarnaast een aantal toeleveranciers.
De vestiging Anderlecht maakt – evenals de vestiging Boxtel – deel uit van Bosch Rexroth Benelux. Nederlandse en Belgische collega’s werken intensief samen op het gebied van verkoop en techniek, echter niet in het bijzonder in het Allseas project.
Allseas Group is statutair gevestigd in Zwitserland. Het projectteam van Allseas Engineering BV waarmee Bosch Rexroth samenwerkt, opereert vanuit Delft.
Peter Verstappen
Marketing & PR Manager
Bosch Rexroth Benelux
Hebben ze dan in Anderlecht helemaal niets gedaan? Dat het Rexroth Anderlecht is die de hydraulische systemen zouden afleveren, werd gemeld in de Lloyd. Het komt niet zomaar uit de eerste de beste gewone krant...
BeantwoordenVerwijderen