De reclame in het digitale televisie-tijdperk zit in zak en as. De programma's worden vaak opgenomen en in relay gezien, zodat de kijkers de reclame kunnen verderdraaien. De tijd dat reclame tijd was om naar toilet te gaan of je chips aan te vullen is ook voorbij. Bijna niemand kijkt nog naar reclame op de televisie en dat is een slecht teken voor programma-makers. Kanalen en adverteerders zoeken al geruime tijd een oplossing om de kijker tijdens de reclameblokken aan het scherm te kluisteren. Een Hasselts bedrijf heeft er iets op gevonden. Niet alleen blijf je naar de reclame kijken, je verdient er ook nog een cent mee. Kult, het Hasseltse bedrijf van de 36-jarige Nederlander Dennis de
Laat, ontwikkelde K’ching, een spel dat Vlamingen zal betalen om naar de reclammekes te kijken. “Ik was voor Coca Cola bezig met het ontwikkelen van een app om mobiel te kunnen betalen aan drankautomaten”, zegt de Laat.
“Toen ik begon na te denken over hoe ik dat in een tv-spot moest
gieten, kwam ik op dit idee. Als kind, toen tv-reclame nog onvermijdbaar
was, speelde ik een gelijkaardig spel: raad als eerste waarover een
spot gaat. K’ching vertrekt van datzelfde idee, maar nu valt er meer te
verdienen dan eer.”
Je kan het spel zowel online spelen als - via een app - op een
smartphone of tablet. De bedoeling is tijdens reclameblokken zo snel
mogelijk de spots op je televisie
te koppelen aan de merkenlogo’s op je tweede scherm. Wie de juiste
spots herkent, verdient – hoe sneller, hoe meer - zogenaamde K’redits.
Het spel begint elke week opnieuw, met nieuwe logo’s, maar je
K’redits kan je meenemen zodat je een aardig bedrag bij mekaar kan
sparen. Dat kan je in de K’ching-webshop ruilen voor (kortingen op)
exclusieve producten en experiences als ballonvaarten, etentjes...
De Laat benadrukt dat K’ching géén kansspel is. “Het kost niks, en je
kan er alleen maar geld mee verdienen. Dat geld komt van de
adverteerders, en vloeit – minus een percentje voor ons – rechtstreeks
naar de kijkers."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten