zondag 23 augustus 2015

Biologisch asfalt

's Lands budget voor infrastructuur baart elke regering zorgen. Het is een grote hap uit elk boekjaar, herstellingen of heraanleg van het wegdek. Al jaren gebruikt men asfalt, een derivaat van ruwe olie. Dat van bij de ontginning tot aan het einde van zijn dagen belastend is voor het milieu en de mensen. Tijdens warme dagen geeft het onverminderd gassen vrij en zorgt het in steden voor het fenomeen: Urban Heath Island effect. Een voorstel van de ontwerpers Thomas Kosbau en Andrew Wetzler zou een einde kunnen brengen aan deze wegenmisdaad. Zij bedachten een zandsteen project: een biologisch behandelde zandlaag die even of nog sterker is dan asfalt. De biologische behandeling zorgt ervoor dat het losse zand en grintsteentjes een stabiel sterk wegdek worden.



green asphalt, asphalt roads, sand bacteria roads, design boom iida awards, iida awards 2010, sand stone road iida 2010, sand stone road, Thomas Kosbau and Andrew Wetzler, kosbau wetzler iida, Het plan om zandsteenwegen te maken won de groenprijs in Korea, Iida Award 2010. 'Asfalt is de meest conventionele wegbedekking op onze planeet de laatste 80 jaar. Het is uitermate toxisch, zwaar belastend voor het milieu van ontginning tot eindproduct. Het asfalt verergt ook nog eens de verwarming van de steden, gekend onder het fenomeen: Urban Heat Island effect. Op het wegendek van Korea alleen al, autostrades, werden 28.000.000 vaten ruwe olie verwerkt, dat is 5 x meer de hoeveel olie die in de Golf van Mexico werd geloosd na het zware Exxon ongeluk. Met zandsteen wordt een organisch proces gevolgd en worden heel wat nadelen van het asfalt vermeden.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten