woensdag 22 juli 2015

Op een klein stationnetje, ...

 
Een ticketje heen en weer, China, alstublieft. Het wordt werkelijkheid als je De Morgen (als je bij de gelukkigen bent die heel het artikel kan lezen) en HLN mag geloven. De goederenverbinding wordt reeds druk besproken. POM, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen bevestigt de contacten tussen China en de Antwerpse haven.
Het spoor ligt er al, de testtreinen rijden al. Van Chongquin, ten westen van China, over Kazachstan, Rusland, Europa binnen en richting Antwerpen. Deze treinrit duurt 14 dagen, terwijl een schip er 40 dagen over doet, om niet te spreken van de lagere verzekeringskosten voor de transportmaatschappijen. Ook is de trein groener dan een schip en al de douaneformaliteiten worden vooraf geregeld.

Het klinkt allemaal in kannen en kruiken, maar er zijn nog knooppunten waar de goederen moeten worden overgeladen naar andere treinen, dit wegens de spoorbreedtes in verschillende regio's. Een ander practisch probleem is de temperatuurschommelingen. In zee blijft het altijd gemodereerd, op het land kan de trein rijden in zware temperaturen onder nul.
bron: HLN.be
"We zijn volop bezig die obstakels uit de weg te ruimen. Maar dat de verbinding er komt, is zeker". Er wordt onder meer samengewerkt met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) om het probleem van de temperatuurverschillen technisch uit te klaren.

Een ander obstakel is voorlopig de economische realiteit. Door de crisis zijn de prijzen voor containervervoer per schip gedaald, waardoor het prijsverschil met het spoor hoog is. Bij een aantrekkende economie, zal dat verschil automatisch kleiner worden.

Dagelijks
Vanuit Chongqing is er alvast interesse. De Chinese partners willen graag dagelijks een goederentrein laten rijden. Nergens ter wereld worden meer laptops gemaakt dat in Chongqing, onder meer door HP en Acer. Een groot deel van die laptops gaat ook richting Europa, en daar zou de spoorverbinding ideaal voor zijn. "Antwerpen kan voor Chongqing een draaischijf worden, voor de handel met bijvoorbeeld de VS of Afrika", legt Broos uit.

De algemeen directeur van de POM heeft alle vertrouwen in het potentieel van een reguliere goederenspoorverbinding tussen Chongqing en Antwerpen. de POM hoopt dat de spoorverbinding ook nieuwe distributiecentra oplevert, waar de producten worden verpakt en behandeld, met extra tewerkstelling tot gevolg.

Economie
In China vindt een economische zending plaats onder leiding van Vlaams minister-president Kris Peeters. De bedrijven doen daarbij Chongqing en Chengdu aan, twee miljoenensteden in het Chinese binnenland die de poort vormen tot het westen van de op één na grootste economie ter wereld. De Chinese regering werkt volop aan de economische ontwikkeling van het westen van het land, in navolging van de oostkust van China.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen