maandag 25 mei 2015

Zelfrijdende auto, een zondagschauffeur minder

Google wil het probleem van ons rijgedrag oplossen. Als vliegtuigen kunnen vliegen met een automatische piloot, kunnen auto's dat ook. De vraag is eigenlijk waarom het zo lang duurde voor ze het uitvonden. Nu nog eens wachten tot de overheden zich erbij kunnen neerleggen. Google wil zich er vast aan wagen. Deze zomer zou je in Mountain View, thuishaven van Google, feilloos automatisch kunnen rijden. De wagens zullen door software bestuurd worden. De maximum snelheid van 25 mijl zal haalbaar zijn en er zal verplicht een chauffeur moeten plaatsnemen achter het stuur.

Volgens Google heeft zijn software al heel wat rij-ervaring opgedaan, op de eigen testterreinen van Google dan wel: bijna een half miljoen mijlen alles bijeen, wat volgens Google gelijk zou staan met 75 jaar rij-ervaring bij een mens. Deze autonome wagens zullen hun beste kanten kunnen laten zien op lange trajecten, zoals autostrades en lange rechte banen. Maar een gecombineerd systeem met een leiding in de wegen of straten en in de wagen, zou voor het stadsverkeer in de toekomst zeker een plaats zijn. Sensoren geven dan aan waar de stoeprand is, wanneer het rood is, waar een stopbord of voorrang van rechts is. De sensoren meten de snelheid en afstand van een naderend obstakel reeds met grote perfectie, zelfs beter dan gelijk welke chauffeur zonder rij-ervaring, met een slechte bril of een gehaaste huismoeder of zakenman.
bron: the guardian en Netties.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten