donderdag 16 april 2015

De kleren maken je dag

Een dame in New York loste haar kledingprobleem vlug op. Elke morgen dat ze minuten verloor om de juiste combinatie te vinden, zijn nu voorbij. Al drie jaar draagt ze dezelfde outfit op kantoor. Zij creëerde haar eigen uniform. Ze werkt als kunstdirecteur van Saatchi&Saatchi, een publiciteitagentschap van de Verenigde Staten.



Matilda Kahl nam deze beslissing toen ze elke morgen zuchtend voor de spiegel stond. Haar werk is heel gevarieerd. Van zakenvergadering naar de kunstenaars kamer, naar de studio's en op zakenlunch. Een outfit die bij dit alles paste was niet makkelijk te combineren.
Haar dag begon steeds met een kledingstress en dat vond ze echt verloren energie. Ze vond een uniform uit die zowel casual als gekleed was, naargelang hoe ze het droeg. Omkeerbaar vestje, jasje of vest naargelang het weer.
Matilda's outfit bestaat uit een zwarte broek, witte blouse met een strikje en een leren jas afwisselend met een zwart omkeerbaar vestje. De look is heel elegant, klassiek en toch juist en dat beetje casual als ze langs het atelier moet.
Zij beschreef haar bevinding in een maandblad en sindsdien gaat haar verhaal de wereld rond. Ook de redactie is haar dankbaar, het ontkracht de kritiek op deze nederige journaliste van 'weeral je zwarte jeans aan'. Een strikje wil ik ook nog wel overwegen.
Mathilde komt met haar uniforme outfit bij andere geniën der aarde: Mark Zuckerberg en Steve Jobs die de modehuizen ook niet echt rijk maakten.
Ook Matilda kreeg heel wat kritiek over haar kledingkeuze. Ze vroegen haar of ze in een sekte zat, of misschien een weddingsschap verloren had. Ze gaven haar tips om haar kleren de avond te voren klaar te leggen, waarop zij antwoordde 'Dit is enkel het probleem verleggen, de stress blijft, de onzekerheid neemt elke dag toe. Hierdoor ga ik dan weer te laat slapen en verlies ik waardevolle slaaptijd. Nu voel ik me niet alleen super met wat ik aantrek, ik voel me ook zekerder.'
Heel herkenbaar, het schild naar de buitenwereld toe van een uniform is niet te onderschatten.
Neem nu de dreiging voor de nationale veiligheid in ons land. Bij niveau 3 moesten de politiemensen zonder uniform de straat op. Dat werd niet in dank aangenomen, ze voelden zich heel wat kwetsbaarder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten