maandag 11 augustus 2014

Pop Up'pen int stad

Als paddestoelen poppen er int Stad shoppings uit de grond. Bijna een jaar geleden opende de overdekte winkelgalerij in de Huidevettersstraat zijn deuren opnieuw. Zij namen het Pop Up'pen letterlijk. De Stad Antwerpen wilde er samen met jonge creatievelingen een nieuw concept beginnen. 
De Nieuwe Gaanderij werd omgedoopt tot Nieuwe Natie en heeft reeds zijn gevestigde zaakjes. Toch staan er nog panden leeg en dat geeft een 'zwart gat'.  Zoals in vele andere Antwerpse overdekte winkelgalerijen, die eerder fungeren als een verbinding tussen twee straten of complexen, vindt de shopper niet altijd even goed zijn weg erheen. Om de verbinding tussen de Huidevetterstraat en de Korte Gasthuisstraat wat uit het slop te trekken, neemt de stad het initiatief er een tijdelijk shoppingcenter van te maken met een vijftal extra pop-upwinkels. "Met de Nieuwe Natie kreeg de binnenstad sinds oktober een bijkomende shoppingtroef", zegt Barbara De Schepper uit, adviseur middenstand en detailhandel van het kabinet van Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA). Samen met Unizo en het Vlaams Agentschap Ondernemen wordt het mogelijk gemaakt de instapklare ruimtes tegen een voordelige prijs te huren. "Starters en ondernemers kunnen gedurende een periode van één tot drie maanden hun winkelconcept of producten uittesten. We verplichten de starters wel een opleiding te volgen en houden van in het begin de vinger aan de pols. Een jury selecteert de winkeltjes. Achteraf hangt er ook een evaluatie aan vast. Deze verzameling van pop-upwinkels vult het bestaande shoppingaanbod dus tijdelijk aan."

Het is tegenwoordig een fenomeen, waar niet aan te ontsnappen valt in Antwerpen, dat pop-uppen. Veel nieuwe dingen zijn tijdelijk, maar verdwijnen daarna ook weer in een sneltempo met de noorderzon. Ook de Nieuwe Natie blijft maar zes maanden open en verdwijnt terug uit het straatbeeld eind maart 2015. "Of Antwerpen nog niet uit-gepopt is? Het is alleszins geen gegarandeerd succes en een springplank naar een eigen zaak, zoals het vaak wordt voorgesteld", zegt Sophie Robberechts die met haar Atelier Pistolet bekend staat als de koningin van de pop-upwinkels en ook haar intrek neemt in de Nieuwe Natie.


 "Het gaat er eigenlijk om dat we mensen een kans geven te voelen hoe het is om een winkel open te houden. Het gaat niet per definitie om het promoten van een bepaalde plek in de stad," zegt Robberechts van Atelier Pistolet. "Maar ik geloof wel dat er vaak een tussenniveau ontbreekt om een pop-up te laten slagen." Daarom groepeert Atelier Pistolet telkens sowieso zelf een paar mensen, bieden ze zelf de winkelinrichting, workshops voor de zaakvoerders en reclame via hun website aan. "Dat is iets anders dan te zeggen: 'hier is een winkelpand en trek uw plan."

Atelier Pistolet zit met dat specifieke concept wel al aan een zesde locatie in Antwerpen. Voet aan grond zetten deed het pop-upgezelschap in de Almoezenierstraat, om dan naar de Jezusstraat te verhuizen, in het Centraal Station neer te strijken, even in Hopland op te houden en onlangs ook een maandje op de Vlasmarkt te zitten. Ook mode-ontwerper Björn Verlinden opent in de Nieuwe Natie een boetiek met zijn 'Double Stitched'-collectie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen