zondag 16 december 2012

De haven van Antwerpen positief bevonden

Antwerpen, 't stad, heeft een bestuur. Na 70 jaar slaagt deze Vlaamse stad een andere richting in, van socialistisch bolwerk, krijgt het nu een rechtse draai. We geven de nieuwe ploeg wat krediet om zichzelf te bewijzen en de veranderingen die ze in hun slogans voorhielden, waar maken. De haven ging wel weer terug naar de heer Van Peel, ook al decenia lang aan de macht in deze economische spil, het hart van 't stad. En in de haven beweegt al wat. De Staalhandelaar Stemcor vestigt er zijn Europese uitvalbasis. Stemcor is de grootste onafhankelijke staalhandelaar ter wereld. De keuze van Antwerpen is dat zijn klanten dichtbij zitten, in een straal van 650 km rond de haven. Maar dat geldt voor Rotterdam ook.
Als we tussen de lijnen lezen van de berichten die nu in de pers verschijnen en die tijdens Janssens 'geen nieuws' waren, leren we dat het fiscale regime van de haven van Antwerpen een pluspunt is voor grote bedrijven. Multinationals betaalden tijdens Janssens al geen belastingen op winst, wel op arbeid en vestiging en gebruik van infrastructuur. Waarschijnlijk ook een mooie reden om naar Antwerpen te komen. We zijn er ons wel van bewust dat deze bedrijven het niet doen voor de sfeer in de koekenstad, die uiteraard wel mooi meegenomen is, daar niet van.

Stemcor komt ook naar Antwerpen voor het samenwerkingscontract met Katoen Natie. Huts roerde zich al over de havenboetes, hij is de grote man aan de kant van de bedrijven en staat bekend als verdediger, een stem tegen de regeltjes van Van Peel.  Katoen Natie staat in voor de behandeling en de opslag. Luc Arnouts, commercieel directeur van het Havenbedrijf Antwerpen, ziet in de keuze van de staalhandelaar voor de haven van Antwerpen een bevestiging van de opgebouwde expertise als staalhaven. "Onze landinwaartse ligging in het hart van Europa, die verladers tot vlakbij de Europese consument brengt, gecombineerd met onze uitstekende expertise als dé staalhaven bij uitstek, zijn troeven die klanten als Stemcor zeer bewust doen kiezen voor de haven van Antwerpen", aldus Arnouts in een persbericht.


Stemcor zelf laat bij monde van directeur Robert Van der Weck weten "de ambitie te hebben om Antwerpen uit te bouwen tot zijn centrale, Europese uitvalsbasis". "Onze klanten situeren zich immers in een straal van 650 km rond de haven, wat voor korte(re) levertijden zorgt. Het extra aanbod van een aantal toegevoegde waarde activiteiten, zoals snijden en behandelen, moet onze klanten bovendien nog meer keuze bieden", aldus nog Van der Weck, die nog onderstreept dat de keuze voor de haven van Antwerpen én voor Katoen Natie, die zal instaan voor de behandeling en de opslag van het staal,  "gebeurde op basis van een business analyse waarbij de optimalisering van de hele supply chain, van staalfabriek tot klant, voorop stond".

Katoen natie zal ook investeren voor dit samenwerkingsakkoord. Er zal een speciaal distributiecentrum gebouwd worden. Overigens zal het staal vanuit Antwerpen ook uitgevoerd worden naar Stemcor's internationale afnemers. De staalhandelaar behoudt daarom ook nog magazijnen in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië om "zo steeds kort op de bal te kunnen spelen", zo luidt het nog bij Stemcor zelf.

Voor de haven van Antwerpen is de komst van Stemcor een opsteker en vooral ook een bevestiging van zijn rol als Europese marktleider in het staal. Vorig jaar behandelde Antwerpen meer dan tien miljoen ton staal. Bijna alle gekende staalproducenten verschepen (een gedeelte van) hun goederen, waaronder coils, sheets, staalplaten, long iron, tubes en non-ferroproducten via Antwerpen.

In maart van dit jaar werd op het stadhuis in Antwerpen overigens ook nog de terugkeer van de Finse staalproducent Ruukki naar Antwerpen gevierd. De specialist in innovatieve en hoogwaardige producten was enkele jaren geleden uitgeweken naar Rotterdam, maar verkoos om opnieuw in zee te gaan met Antwerpen. "Betere transhipmentmogelijkheden én het kunnen laden en lossen van onze hoogwaardige producten op de All Weather Terminal van Wijngaard Natie", werden door Olli Hurskainen, de vice-president van Ruuki West-Europa, toen opgegeven als dé argumenten voor een terugkeer naar de Scheldehaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten