zondag 16 december 2012

Busje groen, auto eco

Het aantal auto's en bussen die proper rijden, groene uitlaat hebben en minder vervuilend zijn, stijgt met de dag. Fiat Toyota, Nissan en vele anderen, schudden elke week een minder vervuilend model uit de pipeline. De jaren studie en onderzoek lijkt zijn vruchten af te werpen.
Techniek staat voor niets. Duurzaamheid krijgt eindelijk een ordinair en dagelijks tintje. Vooral het vervoer kan een grote duit in dat zaakje doen. De kilometers die we per dag afleggen tikken zwaar aan op onze ecologische voet. Als we daar 15% van met de fiets afleggen, herademt de planeet al. Als er nog eens 25% bijkomt door duurzame motoren te gebruiken in auto's vrachtwagens en bussen, begint ze zelfs te glimlachen.
De Fiat kwam met de Panda Natural Power, een krachtig eco-wagentje dat wel eens tot de meest ecologische kan bekroond worden. Daarnaast hebben we de inspanningen van VW, die in 2013 met een zuinig en duurzame golf de markt kan overspoelen. Net zoals VW heeft ook Fiat zich toegelegd op het verbeteren van de motor. In de Panda zit een turbocomprimerende cilindermoter, Twin-air, gevoed door metaan en benzine. De metaantank zit onder de chassis van de wagen, dit om de capaciteit van een auto op gas op gelijke lijn te zetten dan eentje op naft of diesel. De uitstoot is heel wat minder (86g/km) en ook zijn verbruik, iets minder dan de nieuwe golf, 3.1 kg/100km, dit door de mengeling van benzine en metaan.
De Japaners leveren dan weer de Nissan Leaf 2013 af, een nieuwe versie van de elektrische auto. Het voordeel van dit karretje is de snelheid, die van 175 km naar 228 is gebracht. Dit konden ze verwezenlijken door het wagentje 80 kg te laten afvallen en door verbeterde electronica zodat de energie efficienter verdeeld wordt. Hoe gedoemd de eerste elektrische wagentjes ook waren, het zal de toekomst worden.


Van de wagen, op de fiets waar het mogelijk is en daarna de bus op. Wat zou het fijn zijn moesten ze in Belgie eens doorkrijgen dat een bus-tram-fiets vervoer het ideaal zou zijn. Met de fiets op de tram, of achter in de bus, het zou een groot verschil maken. Maar deze lijn werd nog niet uitgedacht, voer voor de toekomst. Wel denken ze aan hybride bussen, de Tempus autogas, een stads hybride bus op gas en elektriciteit. Deze bus wordt gevoed door een batterij en liquid gas. Deze bus heeft een capaciteit van 360 km. Deze bus is ontworpen door Repsol en Castrosua, twee Spaanse firma's. De bus spaart 40% benzine uit en is heel wat stiller. De uitstoot is veel lager dan andere bussen. De bus werd in Madrid voorgesteld en werd met veel interesse onthaald in de transportwereld, vooral de urban transport cirkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten