zondag 2 september 2012

Met lege containers in zee


 
Het watertransport zou een proper alternatief kunnen zijn voor het wegtransport. Ook een oplossing om de files aan te pakken. Daarom dachten de beleidsmensen om een file te creëren op het water. In Nederland slaan verschillende transport- en waterinstanties hun handen samen om een nieuw programma op poten, of liever op boten te zetten. De laatste jaren krijgt de binnenvaart er een hoop impulsen en innoverende acties bij. Deze zorgen vaak voor nieuwe woorden, zoals in dit geval: Varen in keten, Candybarge en synchromodale controle tower, Melkweg om er een paar te noemen in België en Nederland.
In Nederland zouden nieuwe initiatieven jaarlijks 130.000 meer containers over het water kunnen transporteren. Dit is +/- 4 a 5% meer dan nu. Het zou een enorme verlichting zijn voor het weg vervoer. De initiatieven die onderzocht worden, worden in ruim overleg uitgedacht. Hierbij betrekt de Nederlandse waterstaat ook overkoepelende organisaties uit het bedrijfsleven, zoals Connekt. Connekt is een onafhankelijk netwerk van bedrijven en overheden om tot een duurzame verbetering van mobiliteit in Nederland te komen.
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu komt over de brug met 3 miljoen euro subsidie voor de binnenvaart en het spoor om deze projecten uit te testen. Dat is het resultaat van een actie van Connekt, in opdracht van Rijkswaterstaat, om bedrijven ertoe aan te zetten vaker en slimmer van binnenvaart gebruik te maken. Connekt is een onafhankelijk netwerk van bedrijven en overheden dat partijen met elkaar in contact brengt om samen te werken aan duurzame verbetering van de mobiliteit in Nederland.
De Binnenvaartkrant schrijft hierover het volgende:
Container-binnenvaart blijkt vaker bruikbaar dan velen denken, als de organisatie van de logistiek maar aangepast wordt en er voldoende volume verzameld wordt. Als dan gelijk het uitwisselen van lege containers meegenomen wordt, komen er rendabele business cases in zicht.
Verladers en expediteurs van importfruit in het Westland stellen bijvoorbeeld voor om niet om Rotterdam heen te rijden, maar om containers met een binnenvaartschip over te laten steken naar een terminal bij Hoek van Holland. Een exporteur van melkpoeder kan een nabije containerterminal als tussenopslag gebruiken (zowel voor volle als lege containers) en dan via een lijndienst de containers naar Rotterdam vervoeren. Andere indieners willen een aardappelrestproduct via de binnenvaart naar veeboeren vervoeren in plaats van met tankwagens door steden heen te rijden. Vijf samenwerkingsverbanden van verladers en vervoerders willen elk op hun manier een slimme mix van weg, water en spoor gebruiken. Dat moet leiden tot vervoer op maat en minder lege ritten.

Uitleg termen en Jobbeurs in de Logistiek
 Varen in de keten
Dit is een project dat de logistiek in de sector zou verbeteren. Kloosterboer Container Logistics en MCT Markiezaat, zouden hierbij de handen in elkaar slaan. Het zou gaan over het gebied tussen Vlissingen en Bergen op Zoom. Lege containers zou men opslaan in een depot of binnelandse terminal zodat lokale vervoerders deze niet meer moeten ophalen in Vlissingen of Antwerpen. Hierdoor worden nutteloze lege kilometers uitgespaard.
http://vdab.be/agenda/20110429-1.shtml
De andere nieuwe termen hebben met het 'varen in keten' te maken. Zij doen hetzelfde maar in andere segmenten van de markt en het zijn samenwerkingen met andere logistieke reuzen en kleine ondernemingen. Zoals de Candybarge dit de fruitsector voor zijn rekening neemt en door de betere logitistiek van lege containers vooral het wegtraject Maasvlakte en Rotterdamse haven verlichten. De betrokken bedrijven in het Westland importeren veel vers product via de Rotterdamse haven. In plaats van omrijden, worden de containers per binnenschip van de Maasvlakte aan zuidzijde naar de noordzijde van de Nieuwe Waterweg gebracht.

Vervoer van aardappelrestproduct’ ook een lege-container-logistiek, wordt ingezet bij bedrijven die het aardappelrestproduct vervoeren naar veevoeders. Zij verlichten het traject van Zuidwest België/Noordwest Frankrijk met Oost-Brabant en Noord-Limburg. Nu gaat het vervoer per tankauto overdag via de knelpunten Brussel, Antwerpen en Eindhoven en zijn de retourritten over de weg voor 90 % leeg. De binnenvaart is een alternatief.

‘De Melkweg’ , je raadt het al, gaat over het melktransport. Om de binnenvaart in de regio rond Gorinchem te kunnen benutten voor de export van melkpoeder via Rotterdam moet er een geheel nieuwe logistieke keten opgezet worden, waarbij de inland terminal alle containers afhandelt via de binnenvaart en als depot voor lege containers fungeert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten