maandag 21 november 2011

Winkelen in B'sel

Winkelen in Brussel is een feest! Dat vindt Cushman&Wakefield. Zij zijn vastgoedexperten en weten dus was 'winkelen' is en schreven dit in het eerste nummer van het Benelux Retail Monitor rapport. Antwerpen en Amsterdam volgen de Belgische hoofdstad op de voet. Cushman&Wakefield vergeleken 30 steden uit de Benelux. Het criteria was de aanwezigheid van gekende en internationale winkelketens, merken, shoppings, horeca, toegankelijkheid en originaliteit en specialisatie van de kleinstuk verkoop ofte retail.
Brussel scoorde op dit alles dus het beste, juist voor Antwerpen en Amsterdam. Op de vierde en vijfde plaats vinden we Rotterdam en Den Haag, Gent volgt voor Utrecht, Maastricht, Groningen en Eindhoven, die de top 10 vervolledigen. In Wallonie vinden we als eerste stad Luik op de 16de plaats, Bergen op de 24ste, Charleroi en Namen achteraan het lijstje.

Wat Brussel zo speciaal maakt is de veelzijdigheid van zijn winkels en het aanbod, qua prijs, originaliteit, creativiteit en bekendheid. Smaak voor iedereen vindt je in de straten van Brussel. Deze handelstad heeft een traditie hoog te houden, reeds van oudsher was het het centrum van de Europese handel. De Nieuwstraat, Louizalaan, het Zand .. zijn de bekendste, maar we vinden drukke winkelstraten in Ukkel, Sint-Gillis en Ganshoren. Wat Brussel zo uniek maakt is uiteraard zijn bereikbaarheid van gelijk welke uithoek van de Benelux en zelfs Europa. Ook zijn authenticiteit is een grote troef. De kleine gezellige straten, het geroezemoes, de chaos tussen verkeer en voetgangers, het heeft allemaal nog een charme en is niet overal gestructureerd tot 'clean' hoofdstedelijk gedrag. Dat Antwerpen nog zo hoog scoort , komt omdat dit geschreven werd voor de bomenpluk op de Keyzerlei, waarschijnlijk zal het volgend jaar lager op de lijst zijn, het verdient niet beter en dat schrijf ik met pijn in mijn Antwerps hart.

Brussel, Amsterdam, Maastricht en Brugge scoren op alle aspecten goed tot uitstekend. Rotterdam en Antwerpen scoren vooral op de grootschalige winkels, clean en uniform. Nederland scoort beter op de aanwezigheid van horeca.

Het toegepaste model werd ontwikkeld door Cushman & Wakefield in samenwerking met een studente van de Fontys Hogescholen in Eindhoven. (belga/mvdb)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten