maandag 9 mei 2011

Gent bloemenstad

Gent en de omliggende gemeenten willen zich op de kaart zetten als 'bloemenregio'. De voorzitter van dit project, Gery Heungens, gaf een midterm Symposium om halfweg een tussentijdse evaluatie te geven. De Gentse regio van de sierteeltsector wil een krachtig en sterk merk maken van zijn regio om een hefboom te realiseren op socio-economisch vlak. Oost-Vlaanderen begon het project 'Gent:bloemenregio' in 2010.
Er staan 5 thema's centraal: identiteit en toerisme, ondernemerschap, tewerkstelling, onderzoek en ontwikkeling en beleid.
De faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de UGent zegt dat de landbouw kan bijdragen tot een regionale identiteit. Wel moet er dan een duidelijke link zijn tussen beiden. "Eerst en vooral is het belangrijk om het merk in de eigen streek bekend te maken, pas nadien kan je ermee naar het buitenland gaan. Voorwaarde is wel dat er een deel van de gecreëerde meerwaarde ook naar de landbouw terugvloeit”, aldus professor Huylenbroeck.




De eerste resultaten werden reeds bereikt. “Op vlak van tewerkstelling organiseerden we onder meer een informatiebeurs voor siertelers over tewerkstelling en waren we aanwezig op de jobbeurs op Agriflanders. Ook werd de technopool sierteelt opgericht waarbij alle wetenschappelijke kennis wordt samengebracht en waar het onderzoek wordt gecoördineerd”, zegt Marc De Buck, provinciaal gedeputeerde voor Economie.

Het project houdt toch nog een paar uitdagingen in petto. Er is nog teveel versnippering. De stad Gent en zeven omringende gemeenten zijn erbij betrokken, maar ze staan nog niet allemaal op dezelfde lijn.  Er schort nog wat aan de communicatie en het overleg op vlak van de intergemeentelijke samenwerking is nog niet optimaal. Deze boodschap kwam van Stijn Vandeplas, diensthoofd Toerisme en evenementen van de gemeente Wetteren. Professor Van Huylenbroeck zei dat het begrip 'Gent Bloemenregio' iets te vaag is en meer moet worden uitgewerkt.
Regional branding is een redelijk nieuw begrip in de landbouw in Vlaanderen. In Meetjesland hebben ze er al iets meer ervaring mee. Zo zei Eddy Matthys van de Landelijke gilden van Meetjesland dat de consument in contact moet gebracht worden met de oorsprong van het product dat je wil 'branden' als regionaal merk.
Het platteland heeft de stad nodig en omgekeerd, zegt Van Huylenbroeck. Het is belangrijk dat je de stad Gent als troef uitspeelt, maar de stad kan alleen moeilijk een plattelandsproduct aanprijzen, zij heeft de groene gordel rond de stad nodig.

“Alle partners, zowel bewoners van de regio, de lokale bestuurders als de siertelers, moeten nauw bij het project betrokken worden en moeten uiteindelijk mee de vruchten kunnen plukken van de inspanningen die worden geleverd om Gent als bloemenregio op de kaart te zetten.”zegt de voorzitter van het project.

Lees binnenkort meer over 'Regional branding' in geVILT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten