Aan het geld lag het niet. Microsoft stopte miljarden in de ontwikkeling van een nieuw mobiel besturingssysteem (Windows Phone), kocht een smartphoneproducent (Nokia), besteedde kapitalen aan marketing en lokte ontwikkelaars met aantrekkelijke extraatjes. En toch heeft het grootste softwarebedrijf ter wereld bar weinig te vertellen op de meest gebruikte computer ter wereld – de telefoon.
Android (ontwikkeld door Google) en Apples iOS domineren de smartphone, Windows wist in vier jaar tijd 3% van die markt te winnen. Satya Nadella, sinds een jaar topman bij Microsoft, gooit het over een andere boeg. Hij wil voet aan de grond krijgen in de mobiele wereld. Niet perse met Windows – dat komt later, wellicht – maar met een abonnement op Office, het kantoorpakket dat nog altijd vaste prik is bij grotere bedrijven.
Natella geeft de Office-divisie ruim baan. Programma’s als Word, Excel, zijn beschikbaar voor iOS (iPhone en iPad), en Android apparaten. Sinds kort is ook mailprogramma Outlook geschikt voor Android en iOS. Office kan sinds deze week ook samenwerken met andere opslagdiensten dan die van Microsoft zelf (OneDrive). Zo kun je Office ‘aansluiten’ op iCloud van Apple of Dropbox. Een opvallende keuze, want de meeste techbedrijven proberen klanten te vangen in hun eigen systemen. De openheid van Microsoft slaat aan bij beleggers en gebruikers.
Je vijand bekampen, loont als je kan winnen. Als de markt verdeeld wordt door de eindverbruikers, is heulen met je vijand de beste optie. Dat wist Microsoft reeds toen Apple en Steven Jobs op de markt verscheen. Zij gingen in de jaren 90 reeds samen in zee. Deze strategie legde voor Apple en Microsoft geen windeieren. De technologie bruist van de symbioses tussen concurrenten.
Microsoft kan via iOS en Android zakelijke Office-gebruikers bereiken die het niet meer via Windows bereikt. Office gaat al jaren vreemd; Excel kwam dertig jaar geleden, in 1985, al uit op de Mac.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten