Meer dan een half miljoen Belgische werknemers werkt
deels of altijd van thuis. Dat blijkt ruim een kwart meer te zijn dan
vijf jaar geleden.De intensiteit van het thuiswerken is echter afgenomen. Zo werkte twee jaar geleden 21 procent van de thuiswerkers altijd thuis, tegenover 22 procent vijf jaar geleden. Het aantal werknemers dat minder dan de helft van zijn werk thuis uitvoert, steeg van 57,2 procent naar 62,6 procent.
Vooral hogeropgeleide werknemers kunnen genieten van het thuiswerken (29 procent). Van de middenopgeleide werknemers werkt slechts 5 procent regelmatig van thuis uit. Bij lageropgeleiden ligt dat percentage nog lager (2,8 procent).
Om werknemers die van thuis werken
betrokken te houden, moeten managers een meer persoonlijke relatie met
deze mensen opbouwen, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse
Universiteit van Illinois.
Wie vaak thuiswerkt, wordt wel eens uit het oog verloren door
zijn/haar collega’s, maar ook door de baas zelf. Voor je het weet, raak
je als (regelmatige) thuiswerker geïsoleerd. Gelukkig is dat te
voorkomen. Door een meer persoonlijke band op te bouwen met je baas, zo
blijkt.Een traditionele manier van leiding geven werkt naar verluidt niet goed bij thuiswerkers. ‘Een zulke stijl van leidinggeven wordt al te zeer ervaren als onpersoonlijk, waarbij alle werknemers op dezelfde manier worden behandeld en aldus onderling uitwisselbaar lijken’, luidt het bij de onderzoekers.
Voor de leidinggevende is het natuurlijk niet makkelijk om een virtueel team te coachen, daar de manager moeilijk kan inschatten of iemand gemotiveerd aan de slag is, dan wel in een dipje verkeerd, wanneer hij/zij deze persoon nooit of nauwelijks ziet.
Aan de andere kant missen thuiswerkers vaak het sociale aspect van werken op kantoor en bestaat het gevaar dat zij zich ondergewaardeerd of niet opgemerkt voelen.
De sleutel tot succes zit - aldus de onderzoekers - in het uitbouwen van een één-op-één-relatie tussen de werkgever en thuiswerker, gebaseerd op vertrouwen, onderlinge feedback, loyaliteit en steun. Enkel op die manier kan worden vermeden dat de werknemer het gevoel krijgt in het luchtledige te werken.
‘Het is als leidinggevende belangrijk om thuiswerkers bij het bedrijf betrokken te houden, maar ook om deze onzichtbare medewerkers zichtbaar te maken bij de andere collega’s’, besluiten de onderzoekers. En dat kan naar verluidt enkel bij een meer persoonlijke aanpak en nauwere band tussen de thuiswerker en zijn/haar manager.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten