woensdag 1 mei 2013

Belgen en hun voeding



De Belgische voedingsindustrie heeft het voorbije jaar minder dan de helft van zijn inkomsten uit eigen land gehaald. Dat zegt Fevia, Federatie voedingsindustrie. Wegens de crisis wordt er meer gekeken naar de beste prijs en niet meer het Belgisch etiketje. De voedingsindustrie werpt zich daarom meer en meer op de export en dit met succes. Nederland is een van onze topklanten, net voor Frankrijk, daarna Duitsland en Engeland. Spijtig genoeg stroomt er maar een klein aandeel tot in Argentinië. Een pistoletje met Gandaham en echte Belgische boter, zou nu wel smaken. De uitvoer van voeding vertegenwoordigt een omzet van 46,6 miljard euro. Dat betekende een stijging met 1,8 procent tegenover het jaar voordien.(bron Express.be).



De Belgische consument eet gezonder. Dat is zeker te merken aan de verkoopcijfers van de verse groenten en fruit. Vorig jaar werd er een gemiddeld van 90 kg verse groenten en fruit door u gekocht. Dit geeft de VLAM weer, na een studie van 5 000 Vlaamse gezinnen. Gezond eten is een nieuwe trend geworden. Oranje is dezer dagen de mode kleur, zo ook in de groentes: de wortel is de absolute winnaar met 6.3 kg per jaar, de tomaat staat op de tweede plaats en het brons wordt gedeeld tussen de ui en het witloof.oof. Bij het fruit wint het appeltje voor de dorst met een verkoop van 10kg per jaar per persoon. De grootste groei werd echter opgetekend bij verschillende bessen en ananas. 

Om onze aankopen te doen, richten de meest zich met volle vertrouwen naar Colruyt, Delhaize is dit jaar ook weer een beetje gestegen in totale wereldomzet. Maar de grootste stijger is de Fairtrade. Eén op twee gezinnen heeft het voorbije jaar geregeld Fairtrade-producten gekocht. 

Het jaar voordien ging nog één op de drie gezinnen geregeld over tot de aankoop van duurzame producten. Er is een groei opgeschreven van 12%. Max Havelaar is hiermee de koploper. Er wordt steeds meer aandacht gegeven aan een eerlijke prijs voor een eerlijk product. De consument zou meer vertrouwen hebben in deze slogan als het van een Fairtrade product komt. De opbrengst zou beter doorsijpelen naar iedereen in de keten en niet blijven kleven bij de middelmen. De aankopen situeren zich vooral bij bananen (45 procent), gevolgd door suiker (25 procent), chocolade (17 procent) en koffie (15 procent). (Max Havelaar).
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten