Belgie het land van de chocolade, het bier, de mosselen en de Vlaamse reus. Dingen waar andere landen ook mee pronken en we internationaal gezien toch niet zo sterk mee uit de verf komen. Dat verandert nu als het aan Toerisme Vlaamderen ligt. De organisaties met de mooie Belgische namen, Flanders Investment and Trade (FIT) en Flanders Fashion Institute sloegen hun handen in elkaar en ondersteunden stout een avond georganiseerd door Toerimse Vlaanderen in Oostenrijk. Op de catwalk: bier chocolade, mode en muziek.
Het Flanders Fashion Institute selecteerde twee
modemakers met potentieel voor de Duitse markt: Tom Van der Borght en
Sofie Claes (die de collectie Wolf.by Sofie Claes tekent). Beide
designers kregen eerder al de kans om hun collectie in de showroom van
het FFI te tonen tijdens de modeweek van Parijs van begin oktober, maar
kregen in de stad van Klimt en Schiele de kans om een mini-defilé
organiseren. Twee verschillende werelden, weliswaar. Die van Tom is
exuberant en kleurrijk, die van Sofie eerder ingetogen en bewust
soberder. Samen staan ze voor de veelzijdigheid van de huidige Belgische
modescène.
'Ik wilde alleen meedoen als er een economisch luik aan vast zat', zegt Agnes Wené, projectleidster van het FFI. 'We hebben heel bewust uitnodigingen gestuurd naar bijvoorbeeld boetiekhouders die mogelijks geïnteresseerd kunnen zijn in Belgische ontwerpen. Het was een testcase om zelf naar de mensen toe te gaan, eerder dan te wachten op de modeweken en dan te hopen dat het daar gebeurt.' Wené bezocht de boetiekhouders ook de ochtend van de show om te horen of ze interesse hadden in onze modemakers. 'Ze vertelden me dat Wenen geen slechte markt is voor designermode. Er zit hier kapitaal. Mensen spenderen wel voorzichtiger dan anders, maar de crisis is hier niet zo voelbaar. Bovendien komen veel toeristen naar een stad als Wenen. Onder meer een Russisch publiek dat niet meteen de knip op de portemonnee houdt.'
De 'gedeelde missie' van FIT, FFI en Toerisme Vlaanderen werd door de drie partijen een succes genoemd, en 'voor herhaling vatbaar'. Het Gruutbier uit Gent vloeide die avond rijkelijk naast de Hasseltse jenever, de pralines van Boon werden ter degustatie aangeboden, er waren mossels met friet, en na de modeshow, kwamen Milow en Tom Van Stiphout het podium op. Milow is BIG in Duitsland en Oostenrijk en dat was er in Wenen aan te merken. Zijn optreden werd gevolgd door een wervelende dj-set van Merdan Taplak (onder meer bekend van Tomorrowland).
De designers zelf blikten de dag nadien terug op een geslaagd event. 'Het is altijd fijn om je creaties aan een geïnteresseerd publiek te tonen', wist Sofie Claes. En Tom Van der Borght: 'Het is noodzakelijk voor een ontwerper om de stap van je atelier naar je publiek te zetten. Thuis zitten wachten tot de telefoon gaat, heeft weinig zin.' Voor Van Der Borght gaat het wel erg snel. Pas afgestudeerd aan de academie van Sint-Niklaas, eerder al te zien op een catwalk in Berlijn en voor zijn bijhorende video pas gelauwerd door A Shaded View on Fashion Film. Dat van het ijzer smeden als het heet is, klopt…
bron: VIW.be
'Ik wilde alleen meedoen als er een economisch luik aan vast zat', zegt Agnes Wené, projectleidster van het FFI. 'We hebben heel bewust uitnodigingen gestuurd naar bijvoorbeeld boetiekhouders die mogelijks geïnteresseerd kunnen zijn in Belgische ontwerpen. Het was een testcase om zelf naar de mensen toe te gaan, eerder dan te wachten op de modeweken en dan te hopen dat het daar gebeurt.' Wené bezocht de boetiekhouders ook de ochtend van de show om te horen of ze interesse hadden in onze modemakers. 'Ze vertelden me dat Wenen geen slechte markt is voor designermode. Er zit hier kapitaal. Mensen spenderen wel voorzichtiger dan anders, maar de crisis is hier niet zo voelbaar. Bovendien komen veel toeristen naar een stad als Wenen. Onder meer een Russisch publiek dat niet meteen de knip op de portemonnee houdt.'
De 'gedeelde missie' van FIT, FFI en Toerisme Vlaanderen werd door de drie partijen een succes genoemd, en 'voor herhaling vatbaar'. Het Gruutbier uit Gent vloeide die avond rijkelijk naast de Hasseltse jenever, de pralines van Boon werden ter degustatie aangeboden, er waren mossels met friet, en na de modeshow, kwamen Milow en Tom Van Stiphout het podium op. Milow is BIG in Duitsland en Oostenrijk en dat was er in Wenen aan te merken. Zijn optreden werd gevolgd door een wervelende dj-set van Merdan Taplak (onder meer bekend van Tomorrowland).
De designers zelf blikten de dag nadien terug op een geslaagd event. 'Het is altijd fijn om je creaties aan een geïnteresseerd publiek te tonen', wist Sofie Claes. En Tom Van der Borght: 'Het is noodzakelijk voor een ontwerper om de stap van je atelier naar je publiek te zetten. Thuis zitten wachten tot de telefoon gaat, heeft weinig zin.' Voor Van Der Borght gaat het wel erg snel. Pas afgestudeerd aan de academie van Sint-Niklaas, eerder al te zien op een catwalk in Berlijn en voor zijn bijhorende video pas gelauwerd door A Shaded View on Fashion Film. Dat van het ijzer smeden als het heet is, klopt…
bron: VIW.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten