Atlantic container Line is een dochter van de Grimaldi groep die dit jaar nog een contract afsloten met de Katoennatie vanuit Montevideo, Uruguay. Zij gaan nu 5 reuzenconro's bestellen om hun marktaandeel te vrijwaren. In 2015 komen deze reuzeschepen in de vaart. Zij kunnen 6500 TUE vervoeren,
TEU:
Twenty feet Equivalent Unit. Het grootste schip dat momenteel vaart kan 14.000 TUE vervoeren, de Emma Maersk. Wat deze schepen van ACL speciaal maakt, zijn de kosten. Die liggen heel wat lager dan de grote schepen die nu in omloop zijn. Zij kunnen niet alleen containers laden ook hebben ze een roro-eenheid (roll on, roll of), voor wagens en vrachtwagens.
Ook is hun vaarsnelheid gevoelig sneller en is hun brandstoverbruik veel lager dan de gewone grote schepen. Deze boten zullen vooral de regio's bedienen met belangrijke autoproductiecentra.
In Antwerpen zullen deze schepen de Europaterminal van PSA aandoen en de Schelde inruilen voor de Antwerp Euroterminal aan het Deurganckdok. Daar heeft Grimaldi ook een exclusief contract met de Mexico-Natie.
ACL rekent ook op zijn bijkomende capaciteit om de
transhipmentvolumes vanuit Antwerpen en Hamburg van en naar de
Middellandse Zee, Zuid-Amerika en vooral Rusland verder te kunnen
opdrijven.
(Zie De Lloyd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten