Op gebied van luchtvervoer is er reeds grote vooruitgang geboekt en is Turkije bijna geintegreerd in de veiligheidsnorm van EU. Hierdoor kan het personenvervoer en kleine vracht reeds vlotter. Het is vooral de bedoeling om het hinterland van Turkije beter met EU te verbinden. Turkije is aan een serieuze economische groei bezig en dit vraagt om een betere doorstroming van de producten van de EU en van Turkije.
"De gesprekken gingen over de toekomst van ons partnership op alle transportgebied" zei Vice-president Kallas. "Het succes van deze dialoog vertaalt zich reeds in het vliegverdrag van April tussen Istanboel en Brussel. We wilen een vlug resultaatop dit gebied, zowel qua veiligheid als toegankelijkheid. Turkije zou zo vlug mogelijk kunnen integreren in de European Aviation Safety Agency (EASA) als in de Single european Sky (SES).
Kallas nam ook deel aan de ceremonie van de inhuldiging van Irmak-karabuk-Zonguldak spoorlijn, het grootste contract ooit getekend tussen EU en Tukrije, over 188vmiljoen euro. Door dit project komt de Noord-Zuid vrachtlijn tussen de regio van de Zwarte Zee en EU tot stand.
Reeds in 2005 werd de dialoog tussen beiden totaal open getrokken. Het transport-hoofdstuk is 1 van de 8 hoofdstukken in het toetredingsdossier van Turkije in de EU. De eerste transport-gesprekken kwamen los in 1963, toen reeds was er sprake van een volledig lidmaatschap van Turkije in de EEG. In 1987 vraagt Turkije het volledige lidmaatschap aan. In 1999 krijgt Turkije het status van EU kandidaat en in 2005 is het dossier voor toetreding echt gestart, verdeeld in 8 hoofdstukken met oa no-discriminatie implantatie, mensenrechten, sociaal overleg en transport.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten