dinsdag 3 januari 2012

Dakar: achter de schermen

Vier motards uit Zuid-Afrika van het team Memo Tour speelden de hoofdrol in een wedloop tegen de klok om op tijd bij de eerste special te zijn, de eerste dag. Hun rally begon ergens midden op zee. Wat ze de eerste uren van de Dakar Rally meemaakten zal hen verenigen voor de rest van hun leven. Hun Dakar kan al niet meer stuk, ze haalden de startvlag van de eerste special.
Midden november zetten vier vrienden hun moto op de boot richting Brazilie, om ze daar drie weken later op een boot te zetten met koers Buenos Aires. Alles was goed gepland. De moto's zouden in de Argentijnse hoofdstad op 20 december toekomen. Iain Steveson begon reeds nattigheid te voelen wanneer hij geen bevestiging kreeg van de overzet in Brazilie. Al vlug had hij door dat er problemen waren. De moto's werden te laad gelost in Sepetiba, Brazilie, zodat ze op een latere boot richting Buenos Aires werden geladen. En toen begon de alarmklok te tikken.
De vier reizen van Zuid-Afrika naar Buenos Aires zonder de zekerheid dat ze wel degelijk konden starten. Maar ze vonden het proberen waard. Er was zelfs meer zekerheid dat hun materiaal nooit op tijd in de haven zou toekomen. Ze wisten dat de havenmeester op 31 december om 15 u de deur zou sluiten. In de hoofdstad was de stress te snijden. "We hebben alle emoties die je je kan inbeelden doorlopen. Onze eerste dagen in Argentinie waren vreselijk. Om 11 uur op oudjaar dag, was er nog steeds geen teken van de boot. Eindelijk kregen ze iets voor 12 het nieuws dat de boot aangemeerd lag en dat het team Memo Tour alles in het werk zette om de nodige papieren los te krijgen van de douane om nog voor 15 u de haven te verlaten. Het was nagelbijten, huilen met de pet op, smeken, handtekeningen uitdelen, Tshirts en petjes van Dakar uitdelen, tot de douane eindelijk de nodige formulieren gaven om 14.30 zodat ze vliegensvlug hun moto's konden opzoeken bij de havenmeester die reeds met de sleutel in de hand stond om zijn kantoor te sluiten en nieuwjaar te vieren. Nu moesten ze nog in Mar del Plata geraken voor de start, zo een 400 km van de haven waar ze rond 15u op oudjaar uitreden. Ze hadden nog een afspraak kunnen maken om hun rollend materiaal te laten testen door de organisatie van Dakar, voor de start zelf moesten ze heel de moto's nog optuigen met GPS en andere technische snufjes.
De mechaniekers van het team werkten heel oudjaar door om de vier moto's op tijd aan de start te krijgen, 1 januari 's morgens. Rond 4 uur in het nieuwe jaar waren de bike's klaar en kon het Team zich presenteren aan de technische controle van Dakar. Na de startvlag voor hen opging, vlogen de vier de weg op richting Santa Rosa naar de eerste special, zij reden de eerste kilometers met 4 naast elkaar, hand in hand, blij dat ze het gehaald hadden, een emotie die we nog niet gevoeld hadden en onbeschrijflijk is en al de andere doorlopen gevoelens in het niet doet verdwijnen, vertelt Ian bij aankomst aan de pers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten