maandag 6 juli 2015

Een ijsje voor warme zonnige dagen



IJsboerke, het klinkt in onze oren als muziek. Het ijsje dat altijd bij oma te krijgen was, het ijsje als dessert op speciale schooldagen in de refter, de ijspralines die je alleen in de cinema kon krijgen. En toen werd ineens gezegd dat het ijsboerke geen eieren meer kon kopen voor zijn geld. Een slag voor iedereen die met het boerke was opgegroeid. Gelukkig heb je dan van die Belgen in ons land zoals Peter Janssens en Werner Van Springel.  Twee jaar geleden namen de Kempische ondernemers de iconische, maar zieltogende roomijsproducent IJsboerke over. Zij laten de zonnige kant zien van het ijsroom makend Kempenland.



‘Het spijt me, de lift is defect. U zal de trap moeten nemen tot de derde verdieping’, zegt de receptionist van IJsboerke, als hij me de weg wijst naar het directiekwartier. Uitgerekend op de dag dat de zomer zich van zijn heetste kant laat zien. Op de derde verdieping tref ik de goedgemutste financieel directeur van de roomijsproducent aan. ‘Het zou fantastisch zijn als we nog eens een warme zomer krijgen’, zegt Werner Van Springel flegmatiek. ‘De vorige kwakkelde, weet u nog? In heel Europa. Het weer maakt of kraakt ons jaar.’ De grootste uitdaging voor de Tielense roomijsfabrikant: minder afhankelijk worden van het weer en het klimaat. (De Tijd)

De Tijd trok naar  het ijsbedrijf en geeft een inside over de crème de la crème. Ze vertellen het verhaal achter het ijs. De CEO Peter Janssen neemt elke dag tijd voor een directievergadering. Daarin wordt kort op de bal gespeeld. Hiermee wil hij flexibel de markt aanpakken. Geen miljoenen standaard ijsjes. Wel een leutig assortiment 'van het pinguïnijsje voor de Zoo van Antwerpen, tot ijspralines voor de bioscopen in Tokio. Van schepijs voor de horeca, tot speciale ijsjes voor partners als Leonidas. Van onze eigen merken zoals IJsboerke, Glacio en Mio tot private labels voor grote Europese warenhuizen.’ 

Als je de productie nauwlettend in het oog houdt, en de kosten onder controle houdt, kan je de omzet verhogen. Dat is de eerste uitdaging van de nieuwe ijsboeren. De tweede is: de kosten onder controle houden door de productie nauwlettend op te volgen. 

Na hun overname hebben Janssen en Van Springel het bedrijf omgevormd. Zij schermen nu met een sterk huismerk, Glacio. De aanhuislevering werd afgeschaft. Na twee jaar kregen ze een vermeerdering van 7 miljoen liter roomijs per jaar. 37 miljoen liter ijs op jaarbasis. 
De twee bedrijven vloeiden samen, Glacio en IJsboerke zijn sterke werkgevers in de regio.  Zij voeren het Belgische handelsmerk in hun buitenlandse vlag. 75% is voor export. Zij gingen met andere Belgische boegbeelden in zee: Leonidas, Jules Destrooper, Studio 100 en de Zoo van Antwerpen, Planckendael en Pizza Hut.

‘Het was niet eenvoudig om de nieuwe ijsleverancier van de Zoo te worden’, verzekert Janssen. ‘Je vangt een nieuwtje op dat de Zoo de eucalyptus voor zijn koala’s niet langer in Groot-Brittannië koopt, maar bij een lokale teler in Duffel omdat dat past in zijn imago van duurzaam ondernemen. Dan neem je de telefoon om eens af te spreken met de directeur van de Zoo. Of hij misschien interesse heeft om ook het ijs lokaal af te nemen?’
‘Er zijn zoveel soorten vetten, suikers en aroma’s. Er bestaan duizenden recepten om roomijs te maken. Alleen al de vanille van IJsboerke is de beste die te krijgen is. Het is ons high-endmerk. Natuurlijk is er een verschil tussen ons IJsboerke-merk en het private label dat we maken voor supermarkten.'

Het Tielse ijsje eten ze van Japan tot het hoge Noorwegen. De zon over het ijslandschap van het duo Janssen-Van Springel zal het ijshart van de kempen zeker niet laten smelten. Financieel is het nog steeds knokken, maar met een ijsje achter de hand, mag dat geen probleem zijn.
Bron: De Tijd, 6/7/15


IJsboerke
- Opgericht in 1935 door Staf Janssens.
- In 1997 overgenomen door NPM, de investeringsmaatschappij van Albert Frère.
- In 2013 overgenomen door Peter Janssen en Werner Van Springel. De ondernemers achter Glacio uit Beerse herstructureren: 100 mensen verliezen hun baan.
- Omzet: 78 miljoen euro (2014, +11%). Voor 2015 wordt 90 milljoen verwacht.
- Operationele bedrijskassstroom: 5 miljoen euro (-45%).
- Werknemers: van 400 naar 500.
En dat we werk verschaffen aan 500 gezinnen. Toch mooi om zo de 80ste verjaardag van den IJsboer te vieren.’
Bron: Tijd

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen