dinsdag 17 maart 2015

Kleren maken de job



 

Wie graag casual gekleed is, kiest best voor sectoren waar creativiteit vooropstaat. In de media, bij reclamebureaus, in de wereld van architectuur of IT zal niemand opkijken als je in jeans komt binnengewandeld. Maak van je casual stijl geen fetisj: waarschijnlijk zal je je al eens wat formeler moeten kleden voor een meeting of voor een job een trapje hoger op de carrièreladder. Hou je van casual, maar moet het deftig?
Misschien heb je wel het geluk om in een bedrijf terecht te komen dat een casual friday kent: op vrijdag mag iedereen dan in jeans verschijnen.

Hou je van een maatpak of mantelpakje?
Hou je van een geklede look? Dan voel je je vast goed in consultingbedrijven, de banksector, de wereld van het notariaat of de advocatuur en het verkopen van vastgoed.

In de meeste bedrijven is ‘business casual’ de meest voorkomende stijl. Je kleedt je dan hedendaags en verzorgd, maar het hoeft niet al te deftig te zijn. Hou er wel rekening mee dat de meeste werkgevers verwachten dat je op het werk andere kleding draagt dan in je vrije tijd. Dat hoeft geen ramp te zijn: misschien voel je je daar zelf ook beter en professioneler bij.En dan zijn er bedrijven die juist willen dat je hetzelfde draagt, in je vrije tijd en op je werk. Omdat je werk jou vrije tijd zou moeten invullen. De scheiding tussen leven en werken zou zo minimaal moeten zijn, dat je steeds leeft terwijl je werkt en werkt terwijl je leeft. Dat zagen we bij bv Steve Jobs. Zijn kledij laat geen twijfel over wat zijn lievelingsbezigheid was: werken leven en creatief zijn in zijn vrije tijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten