maandag 2 februari 2015

Gent heeft op twee na beste burgervader ter wereld

De Gentse burgemeester Daniël Termont (61) wordt de tweede beste burgervader van de wereld. Een mooi podiumplaats dat je niet zomaar verdient. De burgemeester van Calgary (Canada) gaat met goud lopen. Naheed Nenshi mag zich 'World Mayor'van 2014 noemen.Op zijn twitter staan 217.000 volgers. Naheed is 43, heeft een moslim achtergrond en is in Canada een fenomeen.
“Het enige wat ik probeer te doen, is om zo authentiek mogelijk te blijven. Als je trouw blijft aan jezelf en een gewoon mens blijft, kan je je toeleggen op je werk zoals het hoort. Mijn doel is om mijn gemeenschap een betere plek te maken op onze planeet. Dat is een grote uitdaging, maar ik heb een geweldig team achter mij,” zegt de winnende burgemeester. .
Sinds 2004 wordt deze prijs uitgereikt. De groep die het uitreikt komt uit Londen en doet onderzoek naar populariteit en tevredenheid van de burgemeesters.
Nenshi is won populariteit door zijn aanpak bij de overstroming in Calgary in 2013, en de aandacht dat hij kreeg van de urbanisatoren in Noord Amerika. 'Het stedelijk inzicht van Nenshi heeft aandacht voor het totale beeld van een stad,' staat in het lofwoord van de jury.
“Voor velen in Noord Amerika, en zelfs Europa, speelt Burgemeester Nenshi een modelrol door zijn beslissend managment en zijn blik naar de toekomst.'
Nenshi heeft de laatste weken wel wat spanning in zijn stadsbestuur. Er werden verschillende schepenen dronken gezien in publiek. Iets wat Nenshi totaal niet goedkeurt. Hij liet scherpe woorden vallen. Zijn schepenraad wil nu een excuus.
Nenshi's beleid richt zich vooral op het verkeer in de stad, een rustig en ordelijke doorgang van zwaar verkeer en een transparant beleid door het gebruik van het sociaal media. Nenshi is er van overtuigd dat een regering een kracht is die positief kan werken op een gemeenschap. Een regering moet inspiratie geven aan de gemeenschap, het is vooral de waardes die een regering sterk kan maken. Nenshi was ook aanwezig bij het congres van de jonge nieuwe politiekers in Davos.

Onze burgervader van Gent past ook in dit plaatje. Gent is een stad in motion. Er worden vele eventen georganiseerd en in goede banen geleid. 'Ik pluk de vruchten van het werk dat de afgelopen decennia in Gent is gebeurd, onder meer door het werk van mijn voorgangers Beke en Temmerman en zoveel Gentenaars' is het antwoord van Daniel Termont op zijn tweede plaats.


"Ik wil in de eerst plaats de burgemeester van Calgary feliciteren met zijn overwinning, dat is een buitengewone eer", zegt Termont, die fier is op zijn tweede plaats. "Ik had één kans op drie om de beste van de wereld te zijn, ik mag niet ontgoocheld zijn. Maar als je van een selectie van 118 bij de 26 beste overschiet en daarna bij de laatste drie, dan begin je op de duur de pretentie te hebben van te willen winnen. Maar ik moet ook realistisch zijn. Ik pluk de vruchten van het werk dat de afgelopen decennia in Gent is gebeurd, onder meer door het werk van mijn voorgangers Beke en Temmerman en zoveel Gentenaars. Daarom gaat het om meer dan een erkenning voor mij. Gent is een bruisende stad van kennis en cultuur en als we tweedes eindigen, dan is dat een cadeau voor alle Gentenaars."

Termont wijst erop dat, zelfs al werd hij derde, hij zijn inwoners op voorhand uitnodigde voor een feest in de Gentse Vooruit dinsdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten