maandag 19 januari 2015

Electrisch de baan op

Het is autosalon in Brussel. Ja heel de televisie en radio zit vol met spots voor een nieuwe wagen. Vlugge, betrouwbare, sportieve, flitse en energie-gezonden. Er is keuze voor iedereen. Toch springt er eindelijk 1 gegeven meer uit. De electrische wagen. Vorig autosalon nog een vage dure auto voor fanatieke links georienteerde managers, nu eindelijk een stap dichterbij als familie wagen. Oplaadcentra in het land groeien gestadig aan. Het kon en kan beter, maar als onze straten zich vullen met deze electrische karretjes, zal het oplaadnet zeker vlug dichtgroeien.
De redactie ging op zoek naar bestuurders van e-wagens en dit als gezinswagen. Een jaar geleden ondervond ik in het centrum van Geneve dat deze wagens een enorme rust uitstralen. In het historisch centrum mag men enkel nog met e-taxies rijden. Is het voor de bestuurder nu ook zo rustig om met zo'n wagen te rijden?
Moeder van twee kinderen en kilometerwreter. Onze bestuurster van de e-golf legt inderdaad uit dat rijden met een electrische aangedreven wagen, zeer rustig is. Zelfs de kinderen slapen vlugger door het lichte gezoem. Toen ze de e-golf wilde aanschaffen, was ze even ongerust of deze wagen haar korte stadsvervoer wel aankon. De wagen moest betrouwbaar zijn om haar van school, werk, onthaalmoeder en terug naar huis te voeren. 'Toen in instapte voor een proefrit, was ik zo onder de indruk van de stilte. Ik was dadelijk verkocht. Hij verbruikt 12.7 kwh per 100 km en dit kost op het moment 3.30 euro/100 km. Het klikte vanaf het begin, mijn wagentje en ik, we zijn de beste maatjes. Hij rijdt vlot en vooral, stil. Zelfs in de file staan is een droom."
De e-golf heeft een accu van 190 km radius. Daarna leg je hem een nachtje aan in het stopcontact en hij is weer volgetankt. Ook geen vervelende ritten naar het benzinestation.
De aankoop van een e-wagen is duur, maar als je zonnepanelen hebt, rij je wel bijna gratis. En dat is toch wel het overdenken waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten