zondag 12 oktober 2014

Aerotango, goed voor lijf en leden

 Aero Tango een nieuwe gym-aerobic vorm. (you tube filmpje) . Zonder discussie is Uruguay en Argentinie de plaats om tango te leren. Een ingewikkelde dans, niets te vergelijken met een Weense wals. Zonder discussie zijn Argentijnen de beste plantrekkers en ze hebben uitstekende sales-genen. Daarboven op is de lichaamsreligie er bijna even fanatiek als sommige andere religies. Als je dit allemaal bij elkaar voegt en eens goed roert, krijg je een nieuwe aerobic vorm, goed voor lijf en leden: de  Aerotango.
Deze gym vorm is uitgevonden door Rita Vitale in 2002, in de vorige financiele crisis van Argentinie. Zij tekende op de muziek van de tango, dat een zeer specifiek ritme heeft, aangepaste passen uit om elke spiergroep op zijn beurt te trainen.  De aerobic werkt ook in op de cardiovasculaire uithouding en verzorgt de ademhaling om zo onze conditie te verbeteren. Dat doet de aerotango ook, alleen zijn de passen aangepast aan het tango ritme: er zijn drie soorten Argentijnse tango: de milonga, vlug en vrolijk, de tangowals driekwartmaat zoals de Weense wals maar ritmisch gevarieerder. Het basisritme is langzaam, diepe spierbewegingen om zo de passie uit te drukken en juist daarin ligt de kracht van zijn gymnastiek. Het basisritme wordt onregelmatig na de eerste driekwartmaat, met versnellingen op de tweede en derde tel. Er wordt ook minder gedraaid dan in de Weense wals. In deze versnelling en vertraging komt het aerobische naar voor. Onze motoriek wordt hier getest, en vooral het hartritme en onze bloeddoorstroming wordt hier geactiveerd. Om onze motoriek stabiel te houden, moeten we goed letten op onze ademhaling en zo bouwen we uithouding op. 
Aerotango kan makkelijk lijken, ik raad jullie aan om het filmpje eens op te zetten en een paar pasjes mee te doen. Vlug merk je dat de oefeningen een zekere balans uitwerken tussen onze rechter en linker kant, iets wat dadelijk minder makkelijk aanvoelt. Het ritme is traag, maar volhoudend, zoals een stevige wandeling van een uur, ideaal om heel wat calorieen te verbranden. 
In aerotango, zeggen experts en dat zijn vooral Argentijnen, vind je alles terug: aerobic, de step, pilates, aerobox en conditietraining op de atletiekbaan. Daarbij voel je een sensuele prikkeling die onafscheidelijk is van de Argentijnse tango. 

Je zou bij aerotango niet de mentale vermoeidheid voelen zoals je aanvoelt bij aerobox en aerobic, om van de step niet te spreken. Aerotango laad je weer op, fysisch en mentaal, en dit door het traag werkende ritme. 
Een tip: zoek wat filmpjes op bij you tube en ik zou zeggen: aan de slag! Ideaal om dit als koppel te doen in je living op een druilerige zondag, voor je het weet, word je nog een echte tangodanser!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen