zaterdag 27 september 2014

Transport ter zee, rivier en kanalen

Het aantal vrachtwagens op de Nederlandse wegen is vorig jaar met ruim 65.000 teruggebracht dankzij een stimuleringsprogramma van Rijkswaterstaat voor vrachtvervoer per schip.

Wat bijna vier jaar geleden begon als een initiatief om vaarwegen beter te benutten, is uitgegroeid tot een succesvolle impuls om scheepvaart en de logistieke sector beter samen te laten werken. Dat scheelt ongeveer 12,8 miljoen kilometers op de weg en bespaart circa 6500 ton aan CO2-uitstoot.

In Europa en de rest van de wereld is het waterverkeer belangrijk geworden. 

Maersk Line doet komende jaren een miljardeninvestering in nieuwe schepen. De containercarrier verwacht in de periode 2015-2019 3 miljard dollar te steken in de aanschaf van extra containercapaciteit.

Dat heeft Maersk vandaag aangekondigd tijdens de jaarlijkse beleggers- en analistendag. De huidige orderportefeuille voldoet niet aan de groei van de markt. Tussen 2017 en 2019 moet er 425.000 teu aan capaciteit extra worden geleverd om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit komt overeen met de aanschaf van 23 Triple E-schepen van ruim 18.270 teu.

A.P. Møller-Maersk verwacht dat in 2015 en 2016 de vraag met 4 tot 6% per jaar zal toenemen. Maersk wil in 2015 de capaciteit daarom met 7% laten groeien en met 4 tot 6% in het jaar daarna. De tarieven voor containervervoer zullen op de langere termijn dalen, verwacht Maersk. 

Het bedrijf liet verder weten dat de tienjarige samenwerking met de Zwitserse containercarrier MSC in de 2M-alliantie 350 miljoen dollar (272 miljoen euro) aan jaarlijkse besparingen zal opleveren.

In augustus verhoogde Maersk nog zijn winstverwachting voor het gehele jaar, geholpen door kostenbesparingen en een hoger volume. Het gaat echter niet met alle divisies goed. Bij transport- en logistiekdienstverlener Damco en de tankerdivisie Maersk Tankers zal een grote herstructurering gaan plaatsvinden. De operationele kosten bij de tankerdivisie moeten komende jaren zelfs met 12% naar beneden.

Analisten verwachtten eerder al dat Maersk vandaag mogelijk afsplitsing van deze twee probleemkindjes zou aankondigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen