donderdag 11 september 2014

Flexibel werken: een fulltime job

De volgende regering wil er duidelijk werk van maken. Ook Europa is vragende partij: een flexibele werkvloer. Is het de toekomst voor werknemers of voor werkgevers, of voor beiden? 
Qua flexibiliteit weten we al dat vrouwen er hoog in scoren. Bij mannen ligt het gemiddeld veel moeilijker. Vrouwen laveren en slalommen al rond kinderen, kinderopvang, zieke kindjes en het huishouden. Terwijl het nog veel te vaak de man is die enkel loopt van punt A tot punt B en dit in een rechte lijn.
Flexibiliteit zal het sleutelcriterium zijn voor bedrijven in de dichte toekomst. Uit onderzoek is gebleken dat vooral jongere sollicitanten over de streep worden getrokken, als dit woord valt. Want ook al zou het een redding zijn voor veel werkgevers, ook zij staan er nog huiverachtig tegen.

'Werken is werken, en spelen is spelen, als de grens tussen de twee wegvalt, vervallen we in chaos.'
Kelly Services deed een onderzoek en wat blijkt? Dat vooral vrouwen  op de werkvloer worden aangetrokken door de belofte aan soepele werkuren. 51% van de ondervraagde vrouwen laten zich verleiden door deze belofte. 36% van de mannen gaan maar mee in dit avontuur. Op een job waar flexibiliteit geen plaats heeft, neemt 20% van de vrouwen ontslag, terwijl er maar 15% mannelijke collega's voor opstappen. 
Bij het invullen van een ideale werkomgeving, vullen 62% van de vrouwen in dat ze gehecht zijn aan een werkgever met flexibiliteit, 49% van de mannen vinken dit hokje aan.

Het zijn uiteraard vooral de millennials die hierin meegaan. Het is de jobvereiste van de nieuwe generatie. Een aantal grote bedrijven gaan reeds mee in deze flexibele arbeidseis. En toch zou het beter kunnen, vind Gary Jones van Kelly Services. 

“Veel bedrijven die overgestapt zijn op flexibele arbeidsschema’s kunnen getuigen dat het systeem belangrijke voordelen kan aanbieden, met inbegrip van een kleiner personeelsverloop en een grotere productiviteit.”

De mogelijkheid om op deze manier te werken werd ook in het verleden reeds voornamelijk benut door vrouwelijke werknemers, met oog op de opvoeding van hun kinderen. Maar ook meer en meer mannen tonen hun interesse voor het flexibel systeem. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk hoe deze manier van werken in hun professionele carrière kan ingepast worden.

“Heel veel bedrijven maken al jaren gebruik van dit systeem, en niet alleen om voor de kinderen te zorgen. Toch zal het nog even afwachten zijn om te zien in hoeverre werkgevers de aanvragen tot flexibel werk zullen toekennen”, gaat Jones verder. “Het is ook afwachten om te weten hoeveel mannen hier in de toekomst gebruik van zullen willen maken, want door de meesten wordt dit recht nog beschouwd als iets dat je gebruikt om voor de kinderen te zorgen.”

 “Mensen durfden hun telefoon niet meer uitzetten. Duidelijke afspraken maken, bleek de juiste oplossing.”
Werken waar en wanneer je wilt. Het klinkt goed, maar is in de praktijk niet evident. Dat merkte Gert Lambers, hr-manager bij ICT-bedrijf Aurelium. Technologiebedrijven zijn vaak ideale speeltuinen voor experimenten rond flexibel werken. Dat vonden ze ook bij Aurelium. Dit ICT-bedrijf, dat zich vooral op de kmo-markt richt, maakte drie jaar geleden for
meel werk van Het Nieuwe Werken.


“Al onze sales en consultants, ongeveer een derde van de 45 werknemers, kunnen vrij bepalen waar en wanneer ze werken. Hun agenda beheren ze volledig zelf. Wij controleren niets, behalve hun prestaties. Hoe ze hun resultaten halen, is hun verantwoordelijkheid”

Voor mensen die uit een normaal opvoedingsplan komen, uit een Belgisch onderwijssysteem, is deze overgang bijzonder moeilijk. Onderwijssystemen zoals Steiner, Waldorf en Montessori krijgen deze manier van werken en het voelen van verantwoordelijkheid op een normale manier mee. Een vrijheid die je krijgt om je werk af te maken wanneer jij wil, enkel met een tijdslimiet als eindgrens, is niet makkelijk als je dat niet van kleins af aan hebt meegekregen.
Nu hoef je niet te werken, maar het moet morgen wel af zijn, lijkt voor vele werknemers een ongelooflijke vrijheid en ook weer een enorme werkdruk. Ook het uitzetten van hun gsm, of op een gecontroleerde manier omgaan met de communicatiemiddelen die we tegenwoordig hebben, vraagt organisatie. Het kan, je moet er enkel je weg in vinden.
 

“Voor mij én het bedrijf is het nooit een probleem geweest dat werknemers besluiten om bij mooi weer een wandeling of een fietstochtje te gaan maken. Alleen werkte dat tussen collega’s onderling zo niet. Hoewel iedereen zijn agenda vrij kon bepalen, kwam het erop neer dat iedereen gewoon voortdurend bereikbaar en aan het werken was. Het Nieuwe Werken ontaardde in te veel werken, wat niet de bedoeling was”, aldus Gert Lambers.

Omdat het heel moeilijk bleek voor de werknemers van Aurelium om hun verwachte, gewenste en vereiste beschikbaarheid zelf onder controle te krijgen, drongen duidelijke afspraken zich op. “Als we daar iets uit geleerd hebben, is het wel dat duidelijke afspraken noodzakelijk zijn om deze vorm van flexibel werken succesvol te laten zijn”, zegt de hr-manager. “We hebben de werknemers samen gezet en hen laten spreken over wat ze precies van elkaar verwachten.”


Op basis van die gesprekken werden een aantal duidelijke afspraken op papier gezet, zoals dat e-mails als niet urgent beschouwd hoeven te worden. “Als je iemand echt dringend nodig hebt, dan bel je. Afhankelijk van het project waar je aan werkt, of de persoon die je belt, is het ook perfect aanvaardbaar dat je op een antwoordapparaat belandt. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar je moet daar leren mee omgaan”, legt Gert Lambers uit.

“Bots je op iemand zijn voicemail, spreek dan voldoende informatie in. Waarover bel je, hoe dringend wil je teruggebeld worden? Niets zo frustrerend als een bericht dat niet meer zegt, dan ‘bel eens’. Daar weet je niets mee.”

Prioriteiten herkennen en daar verstandig mee aan de slag gaan, is een van de belangrijkste werkpunten voor flexwerkers, weet Gert Lambers. “We zijn onze werknemers daar momenteel in aan het begeleiden. De vrijheid die ze hebben mag niet voor stress zorgen. Ze moeten echt voelen dat ze hun werk onder controle hebben.” Een goede communicatie tussen bedrijf én werknemer, maar ook tussen werknemers onderling, is essentieel voor Het Nieuwe Werken. Zeker als niet alle werknemers even vrij over hun agenda kunnen beslissen.

“De medewerkers van onze service desk hebben wel vaste werkuren. Om goed samen te werken met wie wel flexibele uren heeft, moeten ook daar de juiste verwachtingspatronen gemaakt worden. De afspraak is ook hier dat er bij dringende vragen niet gemaild maar gebeld wordt, tot de service desk iemand te pakken krijgt die een antwoord kan geven. Meestal heeft dat niet zoveel voeten in de aarde, maar het zijn wel expliciete afspraken zodat iedereen weet wat hij moet doen en mag verwachten.”

bron: jobat.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen