zaterdag 22 februari 2014

Busje komt zo, chauffeur blijft thuis

En Europa trekt weer aan de kar der vernieuwing. Deze keer zelfs letterlijk. Vorige week is er in Madrid een test gedaan met een busje zonder chauffeur. U wil bijvoorbeeld een avondje met vrienden gaan stappen. Glaasje op, laat je rijden. U belt daarom een busje zonder chauffeur als u naar huis wil.  Dit busje komt automatisch waar u bent ingelogd in zijn gps en hij brengt u naar huis, zonder dat u moet rijden, zonder ongelukken en zonder dat u parkeerplaats moet zoeken. Dat klinkt echt nog Sience Fiction, maar... dat is wel het idee achter het project  CityMobil2 . De Europese Unie heeft hiervoor reeds 9.5 milj euro uitgetrokken. Ze gaan het uitproberen in 7 verschillende steden tussen Leon en San Sebastian.
Deze manier van transport, zonder chauffeur totaal automatisch, is geen technologische uitdaging meer, wel een uitdaging voor de stadsinfrastructuur en de verkeerswetten.
In mei zou er een pilootmaand worden ingelasd in de stad Leon, Spanje. Alessandrini, Italiaanse ingenieur van CityMobil2, hoopt dat de bevolking gunstig reageert op dit initiatief. 'Legaal zal er nog veel veranderd moeten worden, maar als iedereen positief is over dit plan, zal dat vlugger kunnen dan als er veel opositie is.' Een duidelijk politiek inzicht, heeft deze ingenieur.
Het is wel het overdenken waard. De cijfers in Spanje zijn angstwekkend: er stierven in 2012 1903 mensen in het verkeer...
Andere steden die staan te popelen om dit systeem in te lassen zijn Milaan, Trikala in Griekenland en ...nee nog geen steden in Belgie.

Andere steden die zelfs een tram zonder chauffeur zeker zien zitten zijn La Rochelle in Frankrijk, Lausana in Zwitserland, Vantaa in Finland en Oristano in Italie.




CityMobil2 is een Europees project waaraan het Europese Aerospace center mee werkte, het Instituut voor transport in Leeds en Yamaha in France Induct

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen