maandag 3 december 2012

Het geheim van Cremone

Een Steinway&sons is een piano voor virtuozen, een Stradivarius een natte droom van elke vioolspeler. Achter het geheim van deze perfecte instrumenten wordt reeds eeuwen gezocht. De lutherse vioolbouwmeesters Stradivari en Giovanni Battista Guadagnini zouden imperfecties hebben ingebouwd in hun violen om een perfectie toonweergave te creeren. Dat zegt toch de onderzoeker Franco Zanini die een viool van Guadagnini van 1753 kon onderzoeken.  Hij vond microscopische imperfecties in het hout van de viool. Zanini beweert dat deze microscopische onzuiverheden in het hout zijn gebracht door de vioolbouwer zelf, hierbij sluit hij de theorie uit van een schimmelinfectie in de boom die het hout leverde voor deze violen. Ook vond hij kleine assymetrien in de F-boog van het instrument, kleine minuscule openingen die met het blote oog niet te zien zijn. Deze f-gaten of geluidsgaten zorgen voor een toonweergave die uniek is.



Stradivari in zijn atelier in Cremone
Stradivari en Giovanni Battista Guadagnini bouwden hun violen van de 17de tot de 18de eeuw in hun atelier in Cremone, Italie. Het uitzonderlijke geluid dat uit hun violen kwam, werd het 'geheim van Cremone' gedoopt. Reeds sinds de eerste viool uit hun atelier kwam, werd hierover geredetwist en probeerde men het geheim te ontrafelen. Experten zijn reeds eeuwen op zoek naar dat wat de Stradivariusviool zo uniek maakt. Men dacht reeds geruime tijd aan een speciaal vernis of een schimmel in de bomen die voor deze violen gebruikt werd. Franco Zanini, een fysicus van Trieste kon nu voor het eerst op microscopische wijze een viool van Guadagnini van 1753 onderzoeken. Hij gebruikte een kleine versie van de deeltjesversneller. Dit apparaat geeft een microscopische beeld van het hout onder het vernis.  "We stelden vast dat er zeer kleine asymetrien zaten in het hout. In het begin verwaarloosden we dit, maar de theorie dat deze kleine imperfecties wel eens de speciale toonweergave kan veroorzaken, wordt steeds geloofwaardiger.," vertelt Franco Zanini aan de Synday Telegraph. "Een perfect symmetrisch instrument geeft geen perfecte toon weer, daar zijn instrumentmakers reeds lang achter, maar dat de asymmetrie zo klein kan zijn om een perfectie weer te geven, dat hadden we niet verwacht." Deze imperfectie is gevonden in een viool van Guadagnini, de partner van Stradivari. Onderzoekers willen nu deze theorie bevestigen op een viool van de laatstgenoemde vioolbouwer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten